ARTKSPBP57 Teorie barev I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kristína Pupáková (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět tematizuje pojímání jednoho z nejběžnějších fenoménů zrakové zkušenosti – barvy. Seznamuje studenty s dějinami zkoumání otázky o podstatě barvy v kontextu vědeckých teorií tak, jak formovaly současné myšlení. Disciplína poskytuje prostor pro rozvoj, učí hledat vizuální klíče a nacházet neobvyklá novátorská řešení nastolených problémů v percepci barev v kompozici vyprávění. Orientuje se také na rozvoj kreativního myšlení v oblasti audiovizuální tvorby formou analýz a tvorbou audiovizuálních výstupů vázaných na teorii barev. Nahlíží na vztah psychologie, narativnosti, vizuality a významu.
Osnova
  • 1.–2. Základní principy teorie barev (krátký vstup do dějin umění s ohledem na využití barev) 3. Fyzikální a psychologické hledisko působení barev 4. Soulad barev a kontrast 5. Filmové teorie a využití barev u narativní složky 6. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alejandro Jodorowsky – Svatá hora (1973); 7. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Peter Greenaway – Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989) 8. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alfred Hitchcock – Vertigo (1958) 9. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Krzysztof Kieślowski – Tři barvy: Modrá (1993) 10. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Wes Anderson – Grandhotel Budapešť (2014) 11. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Gaspar Noé – Vejdi do prázdna (2009) 12. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Spike Jonze – Ona (2013) 13. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Jean-Luc Godard – Pohrdání (1963)
Literatura
    povinná literatura
  • HULKE, W. M. Praktická kniha o barvách. Olomouc: Fontána, 2005.
  • BLOCK, B. A. Visual story. London: Focal Press, 2007.
  • PARRAMÓN, J. M. Teorie barev. Praha: Svojtka a Vašut, 1998.
    doporučená literatura
  • VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007.
  • DÉMUTH, A. Čo je to farba? Bratislava: IRIS, 2005.
  • STEINER, R. Tajemství barev. Hranice: Fabula, 2005.
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2006.
  • HRADISKÁ, E. – LETOVANCOVÁ, E. Psychológia marketingovej komunikácie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005.
  • BELLANTONI, P. If It's Purple, Someone's Gonna Die: The Power of Color in Visual Storytelling. London: Focal Press, 2005.
  • SCHILLINGOVI, I. a G. Symbolická řeč barev. Olomouc: Dobra a Fontána, 1999.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
Praktická písemná analýza vybraného audiovizuálního díla v intencích teorie barev. Vytvoření storyboardu audiovizuálního díla, které je vázáno svým obsahem na teorii barev.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP57