FPF:ARTKSPBP64 Úvod do fil. kr. a fil. an. I - Informace o předmětu
ARTKSPBP64 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kamera, střihová skladba a digitální postprodukce (program FPF, KamerStrih)
- Cíle předmětu
- Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány. Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
- Osnova
- 1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace) 3.–4. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní 5.–6. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla 7. –8. problematika popisu (a povrchu) 9.–10. tematická interpretace 11.–12. zařazení díla do dějin umění 13. opakování
- Literatura
- povinná literatura
- MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
- doporučená literatura
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.
- Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Písemná prezentace (ročníková seminární práce)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP64