UCJNNPMS Mediensprache

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
bez předpokladu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnými jazykovými a komunikativně pragmatickými tendencemi v oblasti tisku, publicistiky a elektronických masmédií. Součástí semináře je také charakteristika jazyka chatové komunikace, SMS a e-mailů, které z jazykového hlediska představují velmi zajímavé objekty zkoumání. Studenti budou pracovat s konkrétními texty a provádět jejich jazykový rozbor se zaměřením na jazykové zvláštnosti jednotlivých žánrů (chat, SMS, dopis, novinový text, každodenní rozhovor, odborný text, umělecký text atd.).
Výstupy z učení
znalost tendencí v německém jazyce
Osnova
  • 1. Einteilung der Massenmedien, charakteristische Merkmale, Kommunikationsbereiche
  • 2. Pressesprache, Journalistische Genres
  • 3. Zeitung und Alltagssprache
  • 4. Wechsel im Ausdruck
  • 5. Bildliche Sprache
  • 6. Wertende Sprache, Phraseologismen
  • 7. Fach- und Fremdwörter, Dialektismen, Neologismen
  • 8. Briefwechsel – Brief, E-Mail, SMS
  • 9. Geschrieben vs. gesprochen
  • 10. Chat-Kommunikation
  • 11. Sprachökonomie und Medien
  • 12. Entwicklungstendenzen im Sprachgebrauch
  • 13. Diskussion, Evaluation
Výukové metody
Přednášky, diskuse ve skupině, skupinové projekty, prezentace.
Metody hodnocení
ústní zkouška, prezentace
Vyučovací jazyk
Němčina
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.