UIINP59 Metodiky vývoje software

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Richard Pečonka (přednášející)
Mgr. Jan Schreier (přednášející)
Garance
Ing. Richard Pečonka
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Algoritmy a programování II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s metodikami návrhu a implementací softwarového projektu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních metodik pro vývoj softwaru;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v jednotlivých metidikách;
- na jednoduchýchpřikladech demonstrovat použití jednotlivých metodik pro vývoj softwaru;
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky: Specifikace pojmů metodologie, metodika (cíl metodik), metoda, rozdělení metodik pro vývoj SW. Primární důvody modelování. Životní cykly vývoje SW. Lehké a těžké metodiky.
  • 2. Vodopádový přístup k tvorbě SW: Princip modelu, životní cyklus, specifikace, plán, fáze vývoje, možnosti použití, nevýhody.
  • 3. Iterační/evoluční přístup k tvorbě SW: Princip modelu, iterace, zpětná vazba, fáze životního cyklu. Srovnání vodopádového a interačního přístupu.
  • 4. Metodika UP: Modelovací proces UP (Unified Process), struktura jazyka UML (Unified Modeling Language), nejpoužívanější diagramy jazyka UML, další prvky UML, vztah UP a UML.
  • 5. Metodika RUP a EUP: RUP (RationalUnifiedProcess) charakteristika, způsob distribuce, notace, základní elementy, posloupnost akcí. EUP srovnání a společné aplikace s RUP.
  • 6. Agilní přístup k tvorbě SW: Výhody agilních metodik (rychlost, webové technologie, interaktivita, inkrementace). Manifest agilního vývoje SW (The Agile Manifesto).
  • 7. Metodiky ADS, DSDM, FDD, XP: ADS (Adaptive Software Development ), DSDM (Dynamic Systems Development Method), FDD (Feature-DrivenDevelopment), charakteristiky, výhody, principy vývoje, srovnání. Extreme Programming (XP), charakteristika a výhody XP.
  • 8. Metodika SCRUM a Crystal: SCRUM, proces, role, artefakty. Crystal family of methodologies, možnost přizpůsobení metodik na míru projektu.
  • 9. SW nástroje: CASE nástroje a jejich rozdělení (PRE, UPPER, MIDDLE, LOWER, POST). IDE nástroje. CASE IDE nástroje, přehled vybraných nástrojů (Case Studio, Oracle Designer).
  • 10. Trendy v oblasti modelování SW: Aktuality, vývoj, výzkum, technické novinky v oboru SW inženýrství.
Literatura
    povinná literatura
  • MYSLÍN, J. SCRUM - Průvodce agilním vývojem softwaru. Computer Press, 2016. info
    doporučená literatura
  • BUREŠ, Miroslav et al. Efektivní testování softwaru: klíčové otázky pro efektivitu testovacího procesu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5594-6. info
  • SCHUH, Peter. Integrating agile development in the real world. Hingham, Mass.: Charles River Media, 2015. ISBN 978-1-4842-1678-1. info
  • ŠOCHOVÁ, Zuzana a Eduard KUNCE. Agilní metody řízení projektů. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4194-6. info
  • HENNEY, Kevlin. 97 klíčových znalostí programátora: [zkušenosti expertů z praxe]. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3145-9. info
  • LARMAN, Craig. Agile and iterative development: a manager's guide. Boston: Addison-Wesley, 2004. ISBN 978-0-13-111155-4. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky
Přednášky s diskuzí
Metody hodnocení
Zkouška:
Písemné ověření studijních výsledků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.