FPF:UINA520 Functional Programming - Informace o předmětu
UINA520 Functional Programming
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Jiří Martinů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Jiří Blahuta, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Základní dovednosti programování (z bakalářského studia a deriváty C jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Computer Science (program FPF, CompSci-np)
- Cíle předmětu
- Kurz jazyka LISP. Tvorba rekurzivních funkcí, práce se seznamy. Lambda kalkul, funkce vyššího řádu. Vytváření a použití struktur.
- Výstupy z učení
- Programování v jazyku funkcionálním.
- Osnova
- 1. Úvod. Lisp a jeho vývoj, současnost a perspektiva. Dialekty, příbuzní a potomci Lispu. Common Lisp jako standard; srovnání s ostatními jazyky. Direktivní, procedurální, objektové, modulární, logické a funkcionální programování a jejich podpora v Lispu. 2. První pohled na Lisp. Základní datové typy. Atomy a seznamy jejich vyhodnocování. Symboly a vazby; funkce; principy funkcionálního programování. 3. Macintosh Common Lisp. Editor, posluchač, inspektor a debugger. Integrace vývojového prostředí a Lispu. Lisp jako dynamický jazyk. 4. Druhý pohled na Lisp. Lambda kalkul v Lispu, anonymní funkce, funkce vyššího řádu, lexikální prostředí. Lisp a umělá inteligence. 5. Třetí pohled na Lisp. Cyklus Read-eval-print. Základní datové typy podruhé. Makra. Optimalizace programu. 6. Objektové programování v Lispu. Třídy a instance, vícenásobné dědění. Generické funkce, metody a multimetody. Kombinace metod. Metaobjektový protokol.
- Literatura
- TOURETZKY, David S. Common LISP: A Gentle Introduction to Symbolic Computation. Mineola, NY: Dover Publications, 2013. ISBN 978-0-486-49820-1. Most pages available at books.google.com. Recommended sources: MUELLER, John. Functional programming for du
- Výukové metody
- Projekt a cvičení.
- Metody hodnocení
- 75% účast na cvičení, aktivní spolupráce, více než 50% úspěšnost při řešení úloh
- Informace učitele
- is.slu.cz
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UINA520