FPF:UCJCA006 Britské lingvoreálie - Informace o předmětu
UCJCA006 Britské lingvoreálie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2008
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Vomlela (přednášející)
PhDr. Jan Vomlela (cvičící) - Garance
- PhDr. Jan Vomlela
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Angličtina (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Smyslem předmětu je poskytnout posluchačům základní rozhled a orientaci v problematice britských lingvoreálií, upozornit na základní politické, kulturní a sociální aspekty života v Británii s důrazem na to, co je specificky britské. Po absolvování kurzu má být posluchač schopen samostatně se orientovat v oboru britských studií a v odborné literatuře a sám se v této oblasti dále vzdělávat. Sylabus přednášky: Jednotlivé týdny budou postupně věnovány níže uvedeným tematickým okruhům. Látka z přednášek bude podrobněji rozpracovávána v seminářích. 1. Great Britain - the country and its people. Geography of the U.K. Who are the British? Climate, land and settlement. The four nations - an introduction. National flags and symbols. 2. Political and Regional Geography of the UK and the Irish Republic. London and its central role. Southern England. The Midlands. Northern England. Scotland. Wales. Northern Ireland. The Irish Republic. Dublin, the cities and the country. 3. Prehistory and medieval times - historical events that helped shape modern Britain. Prehistory. The Roman period. The Germanic invasions. Anglo-Saxon England. The medieval time - the Norman Conquest, the Hundred Years' War. The Tudors and Reformation. The beginnings of monarchy in Scotland. Ireland - a Christian history, first contacts with the Normans. Roots of the Irish Question. 4. British history (1603 up to the present) - historical events that helped shape modern Britain. The Stuart Era, the Civil War and the Glorious Revolution. Settling the colonies. Trade with the colonies. The English naval supremacy. The birth of Britain. Formation of the Empire. The Industrial Revolution. Britain in WWI and WWII. 5. National, social and geographic identity. Ethnic identity. Multiculturalism. The non-native British. Immigrants. Different attitude to the family. Social class. Changes in the society. Men and Women. Socializing and everyday life. Clubbing. Identity in Northern Ireland. 6. Attitudes. Stereotypes and change. English versus British. Conservatism. Being different. The love of nature and animals. Formality and informality. Customs and special occasions. 7. Political life. British democracy. The constitutional monarchy. The role of the monrach. The attitude to the monarchy. The Royals. The style of politics. The party system. Political life. The public attitude to politics. 8. The system of government. The executive branch. The Cabinet. The Prime Minister. The civil service. Central and local government. Devolution and the national parliaments and assemblies. 9. The system of government. The legislative branch. Parliament and its specific atmosphere. The House of Commons. The House of Lords. The process of legislation. Elections, the campaign and canvassing. 10. The law in Britain. The police and the public. Crime and criminal procedure. The Common Law and Precedent. British courts. The legal profession - judges, barristers and solicitors. 11. Britain and the Outside World. International relations. The Empire - a historical perspective. The Commonwealth of Nations. 12. Britain and the Outside World. British membership in international organizations other than the Commonwealth. 13. Translatlantic relations. Britain in the EU - Eurooptimism and scepticism. Britain and the EU Enlargement.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2008/UCJCA006