UCJCA073 Testování ve výuce cizích jazyků (angličtina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, se sebeevaluací, s plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro vlastní badatelskou činnost studentů. Na přednášky navazují semináře, ve kterých studenti v praktických cvičeních ověřují poznatky získané na přednáškách. Naučí se tvořit, opravovat testy a vyhodnocevat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a orientovat se ve statistickém zpracování výsledků. Sylabus přednášky: 1. Obsah testů a zkoušek 2. Praktické hodnocení 3. Jazykové testy, kvalifikační zkouška 4. Hodnocení podle norem a kritérií 5. Kontinuální hodnocení 6. Hodnocení znalosti 7. Hodnocení dovedností 8. Evaluace a sebeevaluace 9. Hodnocení a metasystém 10. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování I 11. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování II 12. Společný evropský referenční rámec pro jazyky Sylabus semináře: 1. Testing as problem solving 2. Kinds of tests and testing 3. Validity, reliability, beneficial backwash 4. Basic statistic methods 5. Testing grammar and usage 6. Testing vocabulary 7. Testing listening 8. Testing speaking 9. Testing reading 10. Testing writing 11. Interpreting test scores 12. Continuous assessment Odborná literatura: Alderson, J. C., Clapham, C. a D. Wall: Language Test Construction and Evaluation, Cambridge University Press, 1995. Chráska, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství, Paido, 1999. Bachman, L. F. a Palmer, A. S.: Language Testing in Practice, Oxford University Press, 1996. Edge, J.: Mistakes and Correction, Longman Group UK Limited, 1975. Heaton, J. B.: Writing English Languahe Tests, Longman Group UK Limited, 1990. Heaton, J. B.: Classroom Testing. Longman Group UK Limited 1990. Hughes, A.: Testing for Language Teachers, Cambridge University Press, 1989. Chráska, M.: Didaktické Testy: příručka pro učitele a studenty učitelství, Paido, 1999. Madsen, H. S.: Techniques in Teaching, Oxford University Press, 1983. Oskarsson, M.: Approaches to Self-assessment in Foreign Language Learning, Pergamon, 1981. Weir, C. J.: Communicative Language Testing, Prentice Hall International (UK) Ltd, 1990. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazyzích hodnotíme, UP Olomouc, 2002. .
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.