UCJCN027 Německá komunikativní cvičení

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Marlen Budiová (cvičící)
Garance
Marlen Budiová
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Cílem práce v semináři je rozvoj komunikativních jazykových činností a nácvik komunikativních strategií pro vedení rozhovoru i přednesu samostatného ústního projevu s důrazem na rozvoj autokorektivních schopností posluchačů. Úkolem učitele v tomto předmětu je soustředit se na problémy v oblasti mluvené podoby jazyka. Konkrétně se jedná o následující oblasti: Porozumění, výslovnost, schopnost adekvátní reakce a zejména o volbu adekvátních jazykových prostředků. Při nácviku komunikativních dovedností se budou využívat tyto metody: hraní rolí, návodný dialog, diskuse, oslovování publika, popis, hra, řízený monolog - argumentace, vyprávění. Sylabus: 1. Sprechintentionen entwickeln 2. Bildbeschreibungen 3. Dialoge einstudieren und vorspielen 4. Texterschließung: Fabeln und Kurzgeschichten 5. Sprechen in kommunikativen Situationen 6. Lerntechniken zum freien Sprechen 7. Eine Rede halten 8. Small talk 9. Eine Geschichte rekonstruieren 10. Von einem ungewöhnlichen Erlebnis berichten 11. Eine Filmhandlung, ein Buch nacherzählen 12. Eine Podiumsdiskussion vorbereiten Odborná literatura: Altemöller, Eva-Maria: Fragespiele für den Unterricht zur Förderung der mündlichen Ausdrucksfähigkeit. Stuttgart: Klett 1987 Dreke, Michael / Lind, Wolfgang: Wechselspiel. Sprechanlässe für die PartnerInnenarbeit im kommunikativen Deutschunterricht. Arbeitsblätter für AnfängerInnen unf Fortgeschrittene. Berlin und München: Langenscheidt 1986 Engel, Ulrich / Tertel, Rozemaria, K: Kommunikative Grammatik DaF. Iudicium Verlag: München 1993 Kaminski, Diethelm: Lernideen mit Bildern. Ismaning: Verlag für Deutsch 1990. Klippert, Heinz: Kommunikationstraining. Übungsbausteine für den Unterricht II. 3. Aufl. Weinheim / Basel: Beltz 1996 Sion, Christopher (Hg.): 88 Unterrichtsrezepte Deutsch als Fremdsprache. Eine Sammlung interaktiver Übungsideen. Stuttgat / Dresden: Klett Verlag für Wissen und Bildung 1995 Ur, Penny / Wright, Andrew (Hg.): 111 Kurzrezepte für den Deutsch-Unterricht (DaF). Wicke, Rainer E.: Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch 1995. Interaktive Übungsideen für zwischendurch. Stuttgat / Dresden: Klett Verlag für Wissen und Bildung 1997
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012.