FPF:UCJCN074 Testování ve výuce cj (něm. - Informace o předmětu
UCJCN074 Testování ve výuce cizích jazyků (němčina)
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, se sebeevaluací, s plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro vlastní badatelskou činnost studentů. Na přednášky navazují semináře, ve kterých studenti v praktických cvičeních ověřují poznatky získané na přednáškách. Naučí se tvořit, opravovat testy a vyhodnocovat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a oreintovat se ve statistickém zpracování výsledků. Sylabus: 1. Obsah testů a zkoušek 2. Praktické hodnocení 3. Jazykové testy, kvalifikační zkouška 4. Hodnocení podle norem a kritérií 5. Kontinuální hodnocení 6. Hodnocení vědomostí 7. Hodnocení dovedností 8. Evaluace a sebeevaluace, sefereflexe 9. Hodnocení a metasystém 10. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování I 11. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování II 12. Společný evropský referenční rámec pro jazyky Sylabus k semináři: 1. Die inhaltliche Beschreibung von Tests und Prüfungen 2. Möglichkeiten der praktikablen Beurteilung und Bewertung 3. Herstellung von Sprachkenntnistests, Qualifikationsprüfung 4. Normierte und kriterienorientierte Bewertung und ihre Möglichkeiten 5. Vorteile der kontinuierlichen und punktuellen Beurteilung 6. Beurteilung von sprachlichen Kentnissen 7. Lehrer und Evaluation und Autoevaluation 8. Praktikable Beurteilung und ein Metasystem 9. Methoden der wissenschaftlichen Forschung I. 10. Methoden der wissenschaftlichen Forschung II. 11. Wissenschaftliche Forschung planen, durchführen und evaluieren 12. Bewertung mit Hilfe des Portfolios Odborná literatura: Albers, H-G. / Bolton, S.: Testen und Prüfen in der Grundstufe. Einstufungstest und Sprachstandsprüfungen. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittests in der Grundstufe. Berlin, München:Langenscheidt, 1996. Das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. München: Goethe Institut, 1995. Chráska, M.: Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palckého, 1998. Chráska, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertenschlag, L.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin, München: Langenscheidt, 1996. Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno: Centrum pro další vzdělávání Masarykovy univerzity, 1996. Schmidt, R.: Tests und Prüfungen. In: Henrici, G.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Band 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2008/UCJCN074