UCJCN074 Testování ve výuce cizích jazyků (němčina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, se sebeevaluací, s plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro vlastní badatelskou činnost studentů. Na přednášky navazují semináře, ve kterých studenti v praktických cvičeních ověřují poznatky získané na přednáškách. Naučí se tvořit, opravovat testy a vyhodnocovat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a oreintovat se ve statistickém zpracování výsledků. Sylabus: 1. Obsah testů a zkoušek 2. Praktické hodnocení 3. Jazykové testy, kvalifikační zkouška 4. Hodnocení podle norem a kritérií 5. Kontinuální hodnocení 6. Hodnocení vědomostí 7. Hodnocení dovedností 8. Evaluace a sebeevaluace, sefereflexe 9. Hodnocení a metasystém 10. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování I 11. Metody vědeckého výzkumu v oblasti testování II 12. Společný evropský referenční rámec pro jazyky Sylabus k semináři: 1. Die inhaltliche Beschreibung von Tests und Prüfungen 2. Möglichkeiten der praktikablen Beurteilung und Bewertung 3. Herstellung von Sprachkenntnistests, Qualifikationsprüfung 4. Normierte und kriterienorientierte Bewertung und ihre Möglichkeiten 5. Vorteile der kontinuierlichen und punktuellen Beurteilung 6. Beurteilung von sprachlichen Kentnissen 7. Lehrer und Evaluation und Autoevaluation 8. Praktikable Beurteilung und ein Metasystem 9. Methoden der wissenschaftlichen Forschung I. 10. Methoden der wissenschaftlichen Forschung II. 11. Wissenschaftliche Forschung planen, durchführen und evaluieren 12. Bewertung mit Hilfe des Portfolios Odborná literatura: Albers, H-G. / Bolton, S.: Testen und Prüfen in der Grundstufe. Einstufungstest und Sprachstandsprüfungen. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittests in der Grundstufe. Berlin, München:Langenscheidt, 1996. Das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. München: Goethe Institut, 1995. Chráska, M.: Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palckého, 1998. Chráska, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertenschlag, L.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin, München: Langenscheidt, 1996. Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno: Centrum pro další vzdělávání Masarykovy univerzity, 1996. Schmidt, R.: Tests und Prüfungen. In: Henrici, G.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Band 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.