UCJNINTE Sociální interakce ve výuce ciz.jaz.

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se na přednáškách seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější, a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Na přednášky navazují semináře, v nichž si studenti formou praktických cvičení ověřují poznatky získané na přednáškách i studiem doporučené literatury. Naučí se aplikovat různé sociální formy ve výuce: Vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, povádět záznamy a uplatňovat je. Při výuce cizího jazyka se naučí zohledňovat mezipředmětové vztahy. Posluchači získají nezbytné dovednosti potřebné pro sestavení a vedení jazykového portfolia. Sylabus k přednášce: 1. Sociální interakce ve výuce cizích jazyků 2. Role učitele a role žáka ve výuce cizích jazyků 3. Konflikty a jejich řešení 4. Práce s chybou 5. Sociální formy 6. Vnitřní diferenciace 7. Práce ve skupině 8. Autonomie učení a strategie učení 9. Vyučování zaměřené na jednání 10. Pozorování 11. Jazykové portfolio 12. Sociální interakce a interdisciplinární vztahy Sylabus k semináři: 1. Interaktionen Schüler-Lehrer, Schüler-Schüler usw. 2. Verschiedene Rollen des Lehrers im Fremdsprachenunterricht 3. Konflikte und ihre Lösung 4. Fehler und Fehlerkorrektur, Arbeit mit Fehlern 5. Verschiedene Sozialformen im Fremdsprachenunterricht, ihre Vorteile 6. Innere Differenzierung 7. Organisation der Gruppenarbeit, praktische Beispiele 8. Lernerautonomie und Lernstrategien 9. Handlungsorientierter Unterricht, seine Möglichkeiten im Deutschunterricht 10. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten 11. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten 12. Soziale Interaktion und fachübergreifender Unterricht Literatura: Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Bausch, K.-R./Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bimmel, P./Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin, München: Langenscheidt, 2000. Henrici, G./ Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: Centrum dalšího vzdělávání učitelů Masarykovy univerzity, 1995. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017.