UCJNTEL2 Textlinguistik 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude věnován praktickému rozboru konkrétních literárních, novinových a jiných textových druhů. Studenti navážou na znalosti získané v předmětu Textová lingvistika a tyto znalosti si budou mít možnost prohloubit. Důraz bude kladen na analýzu textů z hlediska základních kritérií textuality. 1. Kommunikationsbereich Alltagsverkehr und seine Textsorten 2. Kommunikationsbereich künstlerische Literatur und seine Textsorten 3. Kommunikationsbereich der Presse und Publizistik 4. Thema-Rhema-Strukturen in verschiedenen Textsorten 5. Gesprochene und geschriebene Texte - eine Analyse 6. Mikro- und Makrostruktur des Textes 7. Textualitätsmerkmale und Nicht-Texte 8. Kohäsion in verschiedenen Textsorten 9. Kohärenz in verschiedenen Textsorten 10. Intentionalität in verschiedenen Textsorten 11. Akzeptabilität, Informativität, Situationalität 12. Intertextualität in verschiedenen Textsorten Požadavky: Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace v rozsahu 2 hodin, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek, dále pak odkazy na doporučenou studijní literaturu. Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti v semináři na vlastní analýze zadaného textu. Studijní literatura a studijní pomůcky Brinker, K.: Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 4., durchges. und erw. Aufl. Berlin, 1997. de Beaugrande, R.-A. / Dressler, W. U.: Einführung in die Textlinguistik. Tübingen, 1981. Dimter, M.: Textklassenkonzepte heutiger Alltagssprache. Kommunikationssituation, Textfunktion und Textinhalt als Kategorien alltagssprachlicher Textklassifikation. Tübingen, 1981. Nussbaumer, M.: Was Texte sind und wie sie sein sollen. Tübingen, 1991. Plett, H. F.: Textwissenschaft und Textanalyse. Heidelberg, 1975. Weigand, E.: Sprache als Dialog: Sprechakttaxonomie und kommunikative Grammatik. Tübingen, 1989.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023.