FPF:UCJNTEL2 Textlinguistik 2 - Informace o předmětu
UCJNTEL2 Textlinguistik 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2008
- Rozsah
- 0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (program FPF, N7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Předmět bude věnován praktickému rozboru konkrétních literárních, novinových a jiných textových druhů. Studenti navážou na znalosti získané v předmětu Textová lingvistika a tyto znalosti si budou mít možnost prohloubit. Důraz bude kladen na analýzu textů z hlediska základních kritérií textuality. 1. Kommunikationsbereich Alltagsverkehr und seine Textsorten 2. Kommunikationsbereich künstlerische Literatur und seine Textsorten 3. Kommunikationsbereich der Presse und Publizistik 4. Thema-Rhema-Strukturen in verschiedenen Textsorten 5. Gesprochene und geschriebene Texte - eine Analyse 6. Mikro- und Makrostruktur des Textes 7. Textualitätsmerkmale und Nicht-Texte 8. Kohäsion in verschiedenen Textsorten 9. Kohärenz in verschiedenen Textsorten 10. Intentionalität in verschiedenen Textsorten 11. Akzeptabilität, Informativität, Situationalität 12. Intertextualität in verschiedenen Textsorten Požadavky: Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace v rozsahu 2 hodin, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek, dále pak odkazy na doporučenou studijní literaturu. Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti v semináři na vlastní analýze zadaného textu. Studijní literatura a studijní pomůcky Brinker, K.: Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 4., durchges. und erw. Aufl. Berlin, 1997. de Beaugrande, R.-A. / Dressler, W. U.: Einführung in die Textlinguistik. Tübingen, 1981. Dimter, M.: Textklassenkonzepte heutiger Alltagssprache. Kommunikationssituation, Textfunktion und Textinhalt als Kategorien alltagssprachlicher Textklassifikation. Tübingen, 1981. Nussbaumer, M.: Was Texte sind und wie sie sein sollen. Tübingen, 1991. Plett, H. F.: Textwissenschaft und Textanalyse. Heidelberg, 1975. Weigand, E.: Sprache als Dialog: Sprechakttaxonomie und kommunikative Grammatik. Tübingen, 1989.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2008/UCJNTEL2