UCJXB005 Textproduktion 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mag. Angelika Enne (cvičící)
Garance
Mag. Angelika Enne
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Seminář je zaměřen na rozvoj dovednosti "psaní", které je chápáno komplexní jazyková kompetence podléhajícím určitým konvencím na mnoha rovinách. Rozvíjení této dovednosti v semináři vychází ze skutečnosti, že problémové jevy při produkci L2 textu jsou zapříčiněny právě rozdílnými konvencemi psaní. Funkčně pragmatická analýza postupně vytvářených textů (tutoriální psaní) si klade za cíl vytvořit u posluchačů bohatý potenciál výrazových prostředků při tvorbě základních textových druhů, jakými jsou např. e-mailová zpráva, neformální dopis, ale i esej, referát apod. Sylabus: 1. Der interkulturelle Aspekt von Textsorten, kulturgeprägte Schreibkonventionen, 2. Die Analyse deutscher Texte als Voraussetzung von Textproduktion 3. Leserorientiertes Schreiben - Einbeziehung des Lesers 4. Kreatives und freies Schreiben, Verfassen von geschlossenen aussagekräftigen Texten von Anfang an 5. Auseinandersetzung mit "Fremdsein" beim Schreiben vor dem Hintergrund fremdsprachiger 6. Spielerische Festigung von bereits erworbenen fremdsprachlichen Kenntnissen (Wortschatz, Grammatik, Ausdruck) 7. Kreative Schreibprozesse, das Lesen, Diskutieren und Reflektieren von Texten 8. Schreiben in der Gruppe, kommunikatives Schreiben, die Realsituationen vorbereiten. 9. Fachtexte 10. Briefeschreiben, das Verfassen von Briefen anhand von Vorgaben 11. Schreiben von E-Mails 12. Referate mit Hilfe des Mind-Mappings erstellen Odborná literatura: Baurmann, J.: Empirische Schreibforschung. In: Antos, G./ Krings, H. P. (Hrsg.): Textproduktion. Tübingen: Niemeyer, 1989. Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Schreibdidaktik. Innsbruck-Wien: Studienverlag,1998. Grießhaber, W.: Interaktionale Aspekte der Vermittlung von Nutzungstechniken. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Hayes, J. R. / Flower, L. S.: Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. / Steinberg, E. R.: Cognitive Processes in Writing. Hillsdale: Erlbaum, 1980. Hornung, A.: Von der Taste zum Text. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Langenscheidt, 2000. Kästner, U.: Freies Schreiben in der Fremdsprache - Prozesse und ihre Didaktik. Bochum: AKS-Verlag, 1997. Krapels, A. R.: An overview of second language writing process research. In: Kroll, B. (ed.) Second Language Writing. Cambridge u.a.: Cambridge University Press,1990. Plag, I.: Individuelle Schreibstrategien beim Verfassen mutter- und fremdsprachlicher Texte (Deutsch/Englisch). In: Börner, W. / Vogel, K. (Hrsg.) Texte im Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Narr, 1996.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011.