FPF:UHV00014 Dějiny českého školství - Informace o předmětu
UHV00014 Dějiny českého školství
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Karla Vymětalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Karla Vymětalová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- České moderní dějiny (1780-1990) (program FPF, N7105 HiVe)
- Dějiny kultury (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Historie (dvouoborové) (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie (program FPF, M7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, M7105 HiVe)
- Cíle předmětu
- Cílem je podat přehled vývoje školství v našich zemních v souvislosti s evropským vývojem a poukázat na některá regionální specifika. V úvodu se sleduje obecný vývoj školství a výchovných metod od nestarších dob (pravěk, antika, počátky křesťanského školství až do období scholastického). Další přednášky jsou zaměřeny na školství v českých zemích, jež je sledováno v souvislosti s dobovými představami a požadavky na potřebu vzdělanosti a vzdělávání. Jsou analyzovány základní dokumenty mající vztah ke školství, školské reformy a zákony. Pozornost je věnována i každodennosti života ve škole v minulosti - úloha a postavení pedagogů, jejich vyučovací metody a požadavky, autorita ve společnosti, vztah mezi učitelem a žákem, vztahy v kolektivech žáků a studentů. Absolvent by měl mít přiměření znalosti o předních pedagogických osobnostech a historiografii problematiky.
- Osnova
- 1. Úvod - výchova a vzdělání v nejstarších dobách až po scholastiku.
2. Církevní latinské školy. Vzdělávání laiků. První univerzity. Čeští studenti na univerzitách v cizině. Karlova univerzita od založení do Bílé hory.
3. Městské (partikulární) školy. Pokoutní apod. školy. Elementární školy. Školství za reformace a humanismu. Školské vzdělání českých bratří. Vzdělávání za německé reformace a jeho vliv v českých zemích. Jezuitské školství do Bílé hory.
4. Rekatolizace, školské působení jezuitů, piaristů, benediktinů a premonstrátů. Karlo-Ferdinandova univerzita. Komenský, představitelé evropské pedagogické vědy v 16.-17. století.
5.-8. Počátky novodobé školské soustavy za Marie Terezie. Triviální, hlavní, normální školy. Odborné školy (akademie). Gymnázia a jejich reformy. Školní docházka, plány, osnovy, učebnice, vyučovací metody. Škola a církev. Změny v koncepcích školství 1806-1917 (Školní kodex, návrhy z let 1848-49, konkordát, májový zákon 1869, související a navazující právní úpravy, druhy, typy a stupně škol). Jazyková otázka, menšinové školy. Škola v národně politickém soutěžení. Organizace a společenské aktivity učitelů. Souvislosti s vývojem pedagogiky v Evropě.
9. Školská soustava, zákonodárství, reformní náměty a pokusy za první ČSR. Hmotné podmínky a společenské postavení učitelů. Učitelská periodika a pedagogický výzkum. Specifika školství v národnostně smíšených územích a na Hlučínsku.
10.-11 Školství za nacistické okupace. Učitelé v odboji. Politické spory o školství 1945-1948. Zestátnění školství, zákon o jednotné škole. Prosazování totalitních vlivů a perzekuce učitelů.
12. Otázky transformace a vývoje školství po listopadu 1989. Novější historiografie k dějinám školství (od r. 1990).
- 1. Úvod - výchova a vzdělání v nejstarších dobách až po scholastiku.
- Literatura
- doporučená literatura
- Dějiny Univerzity Karlovy. Praha 1995-1999. info
- Lobkowicz, M. Demokratizace univerzit a křes|ťanská kultura. Praha 1991. info
- Halas, F.X. Dokumenty k dějinám Masarykovy univerzity. Brno 1994. info
- ?orkes, F. Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Období 1848-2001. Praha 2002. info
- Čornejová, I. Kapitoly z dějin pražské univerzity 1622-1673. Praha 1992. info
- Urbášek, P.-Pulec, J. Kapitoly z dějin univerzitního školství na Moravě v letech 1945-1990. Olomouc 2003. info
- Petráň, J. Nástin dějin filozofické fakulty Univerzity Karlovy. info
- Chlup, O.-Velemínský, K.-Uher, J. O novou školu. Praha 1933. info
- Gabriel, V. Obrázky ze školství českého a rakouského z uplynulých století. Praha 1891. info
- Drtina, Fr. Spisy Fr. Drtiny. IV. Reforma školství. Praha 1931. info
- Krejčí, V. Tradice vzdělávání a sebevzdělávání učitelů v Československu. Ostrava 1993. info
- Malach, A. Transformace a řízení škol v ČR. Praha 1995. info
- Univerzity na prahu třetího tisíciletí. Praha 1995. info
- Strnad, E. Vlastenecký učitel. Praha 1955. info
- Vysoké školství ve Slezsku a na Ostravsku. Opava 1992. info
- Kádner, O. Vývoj a dnešní soustava školství. I-II. Praha 1929-1930. info
- Veselá, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Praha 1992. info
- Šafránek, J. Vývoj soustavy obecného školství v království Českém 1769-1895. Praha 1897. info
- Bartoš, J. Z dějin českého školství. 1938-1945. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Absolvování zkoušky na základě zveřejněných požadavků.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2009/UHV00014