UBK10117 Dějiny světového divadla II/2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na výklad dějin světového divadla zakončený v období romantismu. Jeho cílem je poskytnout posluchačům přehled o následujícím vývoji přibližně od poloviny 19. století, kdy západní Evropa procházela řadou změn. V závislosti na tom se samozřejmě proměňovalo i divadlo, a to ve všech svých složkách - málokteré historické období aplikovalo vědecké poznání na divadelní inscenace tak uvědoměle. Hlavním důvodem těchto snah bylo vytvořit takovou iluzi, která by co nejvíce odpovídala životu. Tvůrci pod vlivem bouřlivé doby odmítali idealistické a utopické vize romantiků a hledali řešení pragmatická. Jejich snahy vyústily v nové umělecké hnutí - realismus, který zahájil nejen novou éru divadla, ale také dosud nevídaně rychlý divadelní vývoj. Výklad zakončíme ve 20. letech 20. století, kdy je již divadlo o mnoho zkušeností bohatší, včetně té válečné. Představíme si všechny nejvýznamnější divadelní události vymezeného údobí, divadelní reformátory, novátory, vizionáře a další autory, osobnosti a jejich tvorbu, divadelní instituce, trendy a jejich obecně přijímaný vývojový přínos. Důraz přitom bude kladen na vnitřní souvislosti jednotlivých projevů. V průběhu kursu bude doporučována další odborná literatura a výklad bude doplňován ukázkami a referáty studentů.
Osnova
  • 1. Divadlo evropského realismu. Od romantismu k realistické estetice. Ruská realistická škola. Dramatická tvorba H. Ibsena. Od realismu k naturalistické estetice.
    2. Richard Wagner a Meiningenští. Gesamtkunstwerk. Wagnerovské proměny operního divadla. Meiningenská škola a její inscenační postupy.
    3. Naturalismus a verismus. Program naturalistického divadla. Théâtre Libre, Freie Bühne, Independent Theatre. MCHAT a Stanislavského systém herecké tvorby. Verismus v opeře.
    4. Craig a Appia. Reforma stávajících přístupů ke tvorbě scény. Princip nadloutky, princip praktikability atd. Dalcrozova eurytmika.
    5. Počátky modernismu. Od naturalismu k impresionismu. Symbolismus, dekadence, secese a jejich inscenační principy. Reforma baletu a scénografie. Dramatická tvorba od francouzských předobrazů po ruskou druhou vlnu. Scénické imprese Ravela a Debussyho.
    6. Expresionismus. Počátky expresionismu jako východiska politického ataku. Nové technické prostředky scény v letech 1875-1915. Německé divadelní experimenty.
    7. Počátky avantgardy. Futurismus, dadaismus, kubismus, jejich manifesty, východiska a principy. Pařížská šestka a její přínos hudebnímu divadlu.
    8. Ruský konstruktivismus, evropský funkcionalismus, Bauhaus. Mejerchold a biomechanika, ruská avantgarda. Proletářské divadlo. Davové divadlo. Bauhaus a jeho představitelé.
Literatura
    povinná literatura
  • BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
  • BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
  • Juzovskij, I.:. Dramatika Gorkého. Praha 1962. info
  • Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
  • Jouvet, L.:. Herec nepřevtělený. Praha 1967. info
  • Mejerchold-Tairov-Ochlopkov.:. Moderní tvář divadla. Praha 1962. info
  • Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
  • Tairov, A.:. Odpoutané divadlo. Praha 1927. info
  • Piscator, E.:. Politické divadlo. Praha 1971. info
  • Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
  • Kalina, J.:. Svet kabaretu. Bratislava 1966. info
  • BLAHNÍK, V. K.:. Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Základní orientace v doporučené literatuře.
3. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách, zejména četbou doporučené odborné literatury a stěžejních textů.
4. Zpracování a přednes referátu a/či eseje a jeho následné odevzdání v elektronické podobě pedagogovi a ostatním studentům (rozsah a podrobnosti ohledně formy a obsahu budou upřesněny v průběhu kursu) bude vzhledem k charakteru kursu dobrovolné, bude však kladně zohledněno při závěrečném hodnocení (v případě dobré kvality).
5. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (informace ohledně obsahu, rozsahu a bodového hodnocení budou podány během semestru) a ústní zkoušky, jež je podmíněno kvalitní odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky, celkovou orientací v probrané látce a přemýšlivým přístupem k ní, příp. též schopností práce s textem a podání poučeného komentáře k poznámkám učitele k vypracovanému referátu či eseji.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.