FPF:UBK10117 Dějiny světového divadla II/2 - Informace o předmětu
UBK10117 Dějiny světového divadla II/2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na výklad dějin světového divadla zakončený v období romantismu. Jeho cílem je poskytnout posluchačům přehled o následujícím vývoji přibližně od poloviny 19. století, kdy západní Evropa procházela řadou změn. V závislosti na tom se samozřejmě proměňovalo i divadlo, a to ve všech svých složkách - málokteré historické období aplikovalo vědecké poznání na divadelní inscenace tak uvědoměle. Hlavním důvodem těchto snah bylo vytvořit takovou iluzi, která by co nejvíce odpovídala životu. Tvůrci pod vlivem bouřlivé doby odmítali idealistické a utopické vize romantiků a hledali řešení pragmatická. Jejich snahy vyústily v nové umělecké hnutí - realismus, který zahájil nejen novou éru divadla, ale také dosud nevídaně rychlý divadelní vývoj. Výklad zakončíme ve 20. letech 20. století, kdy je již divadlo o mnoho zkušeností bohatší, včetně té válečné. Představíme si všechny nejvýznamnější divadelní události vymezeného údobí, divadelní reformátory, novátory, vizionáře a další autory, osobnosti a jejich tvorbu, divadelní instituce, trendy a jejich obecně přijímaný vývojový přínos. Důraz přitom bude kladen na vnitřní souvislosti jednotlivých projevů. V průběhu kursu bude doporučována další odborná literatura a výklad bude doplňován ukázkami a referáty studentů.
- Osnova
- 1. Divadlo evropského realismu. Od romantismu k realistické estetice. Ruská realistická škola. Dramatická tvorba H. Ibsena. Od realismu k naturalistické estetice.
2. Richard Wagner a Meiningenští. Gesamtkunstwerk. Wagnerovské proměny operního divadla. Meiningenská škola a její inscenační postupy.
3. Naturalismus a verismus. Program naturalistického divadla. Théâtre Libre, Freie Bühne, Independent Theatre. MCHAT a Stanislavského systém herecké tvorby. Verismus v opeře.
4. Craig a Appia. Reforma stávajících přístupů ke tvorbě scény. Princip nadloutky, princip praktikability atd. Dalcrozova eurytmika.
5. Počátky modernismu. Od naturalismu k impresionismu. Symbolismus, dekadence, secese a jejich inscenační principy. Reforma baletu a scénografie. Dramatická tvorba od francouzských předobrazů po ruskou druhou vlnu. Scénické imprese Ravela a Debussyho.
6. Expresionismus. Počátky expresionismu jako východiska politického ataku. Nové technické prostředky scény v letech 1875-1915. Německé divadelní experimenty.
7. Počátky avantgardy. Futurismus, dadaismus, kubismus, jejich manifesty, východiska a principy. Pařížská šestka a její přínos hudebnímu divadlu.
8. Ruský konstruktivismus, evropský funkcionalismus, Bauhaus. Mejerchold a biomechanika, ruská avantgarda. Proletářské divadlo. Davové divadlo. Bauhaus a jeho představitelé.
- 1. Divadlo evropského realismu. Od romantismu k realistické estetice. Ruská realistická škola. Dramatická tvorba H. Ibsena. Od realismu k naturalistické estetice.
- Literatura
- povinná literatura
- BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
- BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
- Juzovskij, I.:. Dramatika Gorkého. Praha 1962. info
- Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
- Jouvet, L.:. Herec nepřevtělený. Praha 1967. info
- Mejerchold-Tairov-Ochlopkov.:. Moderní tvář divadla. Praha 1962. info
- Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
- Tairov, A.:. Odpoutané divadlo. Praha 1927. info
- Piscator, E.:. Politické divadlo. Praha 1971. info
- Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
- Kalina, J.:. Svet kabaretu. Bratislava 1966. info
- BLAHNÍK, V. K.:. Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
- Informace učitele
- 1. Účast na přednáškách a aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl (dramatických textů či odborné literatury).
2. Základní orientace v doporučené literatuře.
3. Zpracování a přednes referátu a jeho následné odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Referát (v délce 15-20 min.) bude představovat ústní analýzu zadaného textu (popř. inscenace), která - jakožto pokus o individuální uchopení zvoleného díla - je veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (v rozsahu 7-10 ns., termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) vzniklé na základě referátu je splnění všech základních náležitostí odborné stati, jejích obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická správnost).
4. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury a stěžejních dramat, stejně jako návštěvami divadelních inscenací.
5. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga k vypracovanému referátu/seminární práci.
Seznam referátů bude představen při zahájení kursu.
Emailový kontakt: Jana Cindlerová ? beta.alfa@email.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2013/UBK10117