UBKKN009 Věcné pořádání

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Aleš Hrazdil
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s jednotlivými druhy a typy věcného pořádání informací a příslušnými věcnými selekčními jazyky. Výuka používání standardů a pomůcek pro věcné pořádání. Zvládnutí základních metod a dovedností tvorby selekčních znaků nejpoužívanějších věcných selekčních jazyků. 1. Systematické pořádání informací a umělé selekční jazyky 2. Předmětové pořádání informací a selekční jazyky na bázi přirozeného jazyka 3. Selekční jazyky informačních bibliografických databází Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1. Postkoordinované předmětové pořádání -postkoordinované předmětové SJ
    Volná a řízená indexace, unitermy, deskriptory a tezaurus, klíčová slova a rotované rejstříky, ČSN 01 0193
    2. Předmětová katalogizace - základní principy
    Vývoj předmětového pořádání a pravidel (norem), jazykové problémy a jejich řešení (odkazy, doplňky hesla), substantivní inverze, pravidlo nejužšího pojmu
    3. Standardy pro předmětová hesla - srovnání
    ČSN 01 0188, LCSH, PHNK. Zásady tvorby hesel, gramatické zásady, druhy hesel (zeměpisná, etnická, personální, korporativní ap.)
    4. Mezinárodní desetinné třídění
    Třídy, principy, vývoj, klasifikační tabulky, řazení, péče o MDT (aktualizace)
    5. Současné systematické SSJ = používané univerzální a speciální umělé jazyky
    DDT (DDC),BBT (BC), CC a fasetové SSJ, TKK (LCC), KBT (BBK), BSO a (UNISIST), třídění ČSN, MPT, předmětová kategorizace Konspektu a jejich význam
    6. Vývoj systematických selekčních jazyků do vzniku MDT
    Kallimachos, klášterní katalogy, Karlova Kolej, Gesner, Naudé, Brunet, Jungmann, Harris, Cutter, Dewey
    7. Notace , klasifikační znaky a klasifikační tabulky SSJ
    Význam notací, druhy notací, druhy klasifikačních znaků, druhy tabulek na příkladu MDT
    8. Selekční jazyky elektronických katalogů a dalších bibliografických databází
    SJ národního souborného katalogu CASLIN (MDT [MRF x Vybrané znaky], Konspekt, předmětová hesla, "klíčová slova" řízené indexace)
    Databáze a katalogy specializovaných knihoven - makroindexace -SSJ, mikroindexace - tezaury. Zápis v polích výměnných formátů MARC.
Literatura
    povinná literatura
  • KDT - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR. [cit. 16.2.2004] URL info
  • PALÁTOVÁ, R. ; KOVÁŘ, B. Informačné selekčné jazyky 2. Bratislava, 1985. info
  • BAKO, M. Informačné selekčné jazyky 3. Bratislava, 1984. info
  • KOVÁŘ, B. Věcné pořádání informací a selekční jazyky. Praha, 1984. info
    doporučená literatura
  • BERTRAM, J. Einführung in die inhaltliche Erschliessung : Grundlagen-Metjoden-Instrumente. Würzburg : Ergon Verlag ,, 2005. ISBN 3-89913-442-7. info
  • PEISERTOVÁ, H. Předmětový selekční jazyk v Národní knihovně ČR a Subject Headings Library of Congress (LCSH). 1. Vyd. Praha : Národní knihovna ČR,, 1996. info
  • ČSN 010193. Dokumentace. Pokyny pro vypracovávání a rozvíjení jednojazyčných tezaurů. 1995. info
  • ČSN 01 0188. Tvorba předmětových hesel. 1982. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
Zápočet se uděluje na základě prokázaných dovedností věcného pořádání informací při cvičeních z praktické katalogizace. Systematická katalogizace dle MDT. Předmětová katalogizace - použití předmětových hesel a základy tvorby řízených slovníků. Je povolena absence na 1/3 realizovaných cvičení (u kombinovaného studia na 1). Dovednosti ze zameškaných cvičení musí ale student individuálně prokázat.
Zkouška bude písemná (ve zdůvodněných případech možno domluvit ústní). Celkem bude test obsahovat čtyři otázky. Dvě faktografického charakteru, na něž postačí jednoslovné odpovědi. Dvě otázky vyžadující výklad termínu nebo jevu, na něž je potřeba odpovědět stručně několika větami. Každá otázka bude hodnocena čtyřmi body. O bodovém hodnocení budou studenti informováni na konci semestru. Opravný termín a v případě zájmu i jeden řádný zkouškový termín bude vypsán i v srpnovém zkouškovém období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.