UBKKK057 Literární komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2011
Rozsah
Přednáška 7 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace. Charakteristika základních systémových komponent - autora, díla, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Referáty posluchačů jsou věnovány procesu literární tvorby a percepci jejího vnímání. Důraz je kladen na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla, osobnost autora a psychologii čtenáře ve společensko-historickém kontextu. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1. Četba a její druhy
    Pasivní a aktivní četba.
    2. Vnímání uměleckého literárního díla
    Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola receptivní estetiky.
    3. Literární komunikace
    Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
    4. Teorie estetických informací
    Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací.
    5. Umělecké literární dílo
    Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Umělecká hodnota literárního díla. - Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
    6. Autor
    Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
    7. Čtenář
    Četba jako potřeba - motivace četby - funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
    8. Perspektivy četby
    Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v l9 století. "Revoluce knihy" v 50 letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVÁ, E. Četba jako proces vnímání informací v systému literární komunikace. (strojopis). info
  • KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
  • HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
  • DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Předpokladem ke zkoušce je odevzdání resp. přijetí seminární práce na zadané téma. Písemná zkouška z probrané látky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.