UCJNNP20 Jazyk německých médií

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se zabývá současnými jazykovými a komunikativně pragmatickými tendencemi v oblasti tisku, publicistiky a elektronických masmédií. Je doplněna charakteristikou některých německých a rakouských novin. Seminář se zaměřuje na rozbor konkrétních novinových textů a na jazykové zvláštnosti jednotlivých novinových žánrů. Témata přednášek a seminářů: 1. Einteilung der Massenmedien 2. Pressesprache 3. Journalistische Genres 4. Wertende Sprache 5. Bildliche Sprache 6. Zeitung und Alltagssprache 7. Wechsel im Ausdruck 8. Fach- und Fremdwörter 9. Die Sprache der Überschrift 10. Sprachökonomie 11. Phraseologismen der Zeitungssprache 12. Aktuelles Thema Literatura: BIERE, Bernd Ulrich / HENNE, Helmut: Sprache in den Medien nach 1945. Tübingen 1993. BUCHER, Hans-Jürgen: Pressekommunikation. Grundstrukturen einer öffentlichen Form der Kommunikation aus linguistischer Sicht. Tübingen 1986. HÜFFEL, Clemens: Die Medienlandschaft in Deutschland und Österreich: Zahlen - Daten - Fakten. Wien 2001. LÜGER, H.-H.: Pressesprache. Germanistische Arbeitshefte, Band 28. Tübingen 1995. MALÁ, Jiřina: Einführung in die deutsche Stilistik. 2.vyd. Masarykova univerzita v Brně 1996. MALÁ, Jiřina: Stilistische Textanalyse: Grundlagen und Methoden. Brno: Masarykova univerzita 2009. SANDIG, Barbara: Stilistik der deutschen Sprache. Berlin 1986.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016.