UBK10014 Dramatická tvorba v zrcadle světové literatury

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Pilař, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Pilař, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška je úvodem do kontextu evropského dramatu od 70. let 20. století do současnosti. Poskytuje základní přehled a návod k dalšímu studiu, přičemž sleduje základní proudy dramatické tvorby a výrazné autory a všímá si vzájemného ovlivňování dramatické a literární tvorby.
Osnova
  • Přednáška je úvodem do kontextu evropského dramatu od 70. let 20. století do současnosti. Poskytuje základní přehled a návod k dalšímu studiu, přičemž sleduje základní proudy dramatické tvorby a výrazné autory a všímá si vzájemného ovlivňování dramatické a literární tvorby.
    1. Dramatika Velké Británie a Irska. Systém dramatiky v divadlech Velké Británie, přední tvůrci: Sarah Kane, Mark Ravenhill, Patrick Marber, Martin McDonagh, David Harrower, Marina Carr...
    2. Německy psaná dramatika a její hlavní představitelé. Německo (Heiner Müller, Roland Schimmelpfennig, Dea Loher, Marius von Mayenburg, Felicia Zeller, René Pollesch...), Rakousko (Peter Handke, Thomas Bernhard, Peter Turrini, Werner Schwab, Elfride Jelineková, Felix Mitterer)...
    3. Francouzská dramatika. Fenomén Bernard-Marie Koltes. Současná francouzská komedie - komerce: Yasmina Reza a Jean-Claude Carriere versus Daniel Lemahieu a Eugene Durif. Valere Novarina. Od Xaviera Durringera ke generaci dnešních třicátníků.
    4. Dramatika zemí východní Evropy: Polsko (fenomén Sławomir Mrożek versus střední a mladší generace - Tadeusz Słobodzianek, Ingmar Villqist, Tomasz Man, Dorota Maslowska, Michał Walczak, Krzysztof Bizio, Dana Łukasińska...), Maďarsko (Lajos Parti-Nagy, Zoltán Egressy, Katalin Thuróczyová, Kornel Hamvai), Rusko (Nina Sadur, Nikolaj Koljada, Ivan Vyrypajev, Vasilij Sigarev, Jevgenij Griškovec, Olja Muchinová...).
Literatura
    povinná literatura
  • Schnelle, B. Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu: analýza divadelní estetiky Elfriede Jelinek na základě vybraných her. Brno: Větrné mlýny, 2006. info
  • Horoščák, M. Fenomén Royal Court Theatre a hry konce milénia. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. info
  • Francouzské drama dnes: antologie překladů současné francouzské dramatiky. I, (Mezi psem a vlkem, Inventury, Nad ránem) Brno: Větrné mlýny, 2005. info
  • Francouzské drama dnes: antologie překladů současné francouzské dramatiky. 2 (Cesta paní Knipperové do Východního Pruska, Arcivál, Divadlo bez zvířat. Brno: Větrné mlýny, 2008. info
  • Hančil, J. Royal Court Theatre & divadlo dramatických autorů. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. info
  • Vokáč, T. Současné francouzské drama I. Valere Novarina (od stvoření po smrt a zpět pomocí slova a jazyka). Divadelní revue 2/2005. http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=8347. info
  • Vokáč, T. Současné francouzské drama II. Xavier Durringer (od smutné reality k blýskavé hyperrealitě a zpět pomocí ne-komunikace a médií). In: Divadelní revue 3/2005 http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=8927. info
Informace učitele
1. Nadpoloviční účast na přednáškách.
2. Četba 20 titulů a zhlédnutí 10 inscenací (i televizní záznamy) vztahujících se k probírané látce.
3. Absolvování zkoušky v závěru semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2006, zima 2007, zima 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.