FPF:UBK10026 Úvod do scénografie - Informace o předmětu
UBK10026 Úvod do scénografie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Matulová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jitka Matulová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Přednáška seznámí studenty s vývojem divadelního prostoru a inscenační praxe od antiky po současnost, a to jak z hlediska širšího kontextu světového divadla, tak se zřetelem k jevištnímu výtvarnictví a osobnostem tohoto oboru, tvořícím na našem území. Významný podíl přednáškového cyklu bude věnován problematice scénografie 20. století a jejímu teoretickému pozadí. Obrazový materiál, stejně jako ukázky z dobových traktátů či teoretických úvah, poskytnou studentům možnost komparace jednotlivých historických epoch, poznání proměn funkce divadla ve společnosti a adekvátně tomu i proměn vizuální roviny divadelních realizací.
- Osnova
- Základní okruhy přednášek:
1. Vznik a vývoj divadelního prostoru ve starověku, Řecko, helénské období, Řím (proměna vizuální roviny divadla v návaznosti na proměnu funkce divadla ve společnosti).
2. Středověk (náboženské a světské divadlo - jeho inscenační praxe a specifika divadelního prostoru).
3. Raný novověk (renesanční traktáty, dvorské divadlo - divadelní architektura a jevištní dekoratéři, komedie dell´arte, alžbětinská Anglie).
4. 17. a 18. století - barokní divadlo (dvorská a veřejná divadla, systém kulisové dekorace /inovace výměny kulis, osvětlení,ad./, umělecké rody 17. a 18. století, zámecká divadla v českých zemích).
5. 19. století a nástup moderních směrů kolem 1900 (romantismus, Richard Wagner a inscenační praxe divadla v Bayreuthu, dekoratérské firmy 19. století /typové dekorace/, scénografie Prozatímního a Národního divadla v Praze do roku 1900, naturalismus, symbolismus, Adolphe Appia a Edward Gordon Craig /teorie reformy scény/). 6. První polovina 20. století (projekty nových divadelních prostorů první poloviny 20. století, prosazení moderních tendencí v jevištním výtvarnictví, výtvarná složka inscenací avantgardních i oficiálních divadel meziválečného Československa, František Tröster /založení katedry scénografie na pražské DAMU/,
7. Druhá polovina 20. století - scénografie epického divadla, pováleční proměna Bayreuthu /abstraktní scénografie/, Josef Svoboda, Laterna magika, tzv. druhá divadelní reforma /proměnlivý hrací prostor, využití nedivadelních prostorů, pouliční divadlo, happeningy, akční scénografie 70. let v Československu/
8. Závěr 20. a první dekáda 21. století - postmoderní divadlo a jeho vizuální rovina.
- Základní okruhy přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- Ptáčková, Věra. Český divadelní kostým. Praha, 2011. info
- Zdeňková, M. Czech made: současná česká scénografie. Praha, 2003. info
- Braun, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha, 2001. info
- Brockett, O. G. Dějiny divadla. Praha, 1999. info
- Ptáčková, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha, 1982. info
- Hilmera, Jiří. Perspektivní scéna v 17. a 18. století v Čechách. Praha, 1965. info
- doporučená literatura
- Vacková, Růžena. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha, 1948. info
- Informace učitele
- 1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu (informace ohledně obsahu a rozsahu budou podány během semestru).
3. Zpracování rozboru hudebně dramatického díla v rozsahu minimálně 3 normostran a jeho odevzdání v tištěné podobě před termínem písemného testu (rozbor se zaměří na vizuální složku inscenace) podrobnosti ohledně formy a tématu budou upřesněny na začátku kurzu).
Kontakt na vyučující: jitka.matula@email.cz - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2014/UBK10026