UBKKMK01 Informace, komunikace a myšlení

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 2 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Michal Lorenz
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Zkouška je ústní a je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit nová témata a trendy v informační vědě, poukázat na různé aplikace poznatků informační vědy či na oblasti působení otevřené absolventům oboru. Podpora zájmu o odbornou zahraniční literaturu, kritických a argumentačních dovedností. V současné informační vědě dochází ke stále těsnějšímu sepětí mezi technickými a humanitními stránkami disciplíny. Socio-technologický přístup přináší nové metody a aplikace, stejně jako teorie, ovlivňující práci informačních pracovníků. Předmět připravuje studenty na odpovídající způsob uvažování a směřující další aktivity v oboru. Obsah přednášek: 1. Kognitivní věda, filozofie mysli, neurověda, nová umělá inteligence, kognitivní informatika. 2. Paradox produktivity, sociální informatika a její výzkumné přístupy, Actor network theory, informační ekologie. 3. Náhodné sítě, bezškálové sítě, topologická stabilita sítí, evoluce sítí, konkurence sítí, sítě a inovace, virtuální sítě spolupráce. 4. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), kyberpsychologie, MUDs, virtuální znásilnění, MUVEs, podpora kolaborativního učení a aktivit. 5. Politika technologií a biopolitika, neoluddismus, extropianismus, transhumanismus, technologická singularita, člověk-kyborg-android-robot, mezi technologickou singularitou a enviromentální krizí. 6. Teilhard de Chardin a informační společnost, teorie globálního mozku. 7. Interakce, použitelnost, interakce člověk - počítač (HCI), cíle HCI. 8. Technostres - vymezení, jeho typy a důsledky, informační neuróza, prevence technostresu: ergonomie, inf. hygiena, bionická knihovna. Požadavky na studenty: Vypracované anotace či kritiky zadané povinné literatury před každou přednáškou, cca 1-2 str., aktivní vystupování na přednáškách.
Osnova
  • Osnova
    . 1. Kognitivní věda, filozofie mysli, neurověda, nová umělá
    inteligence, kognitivní informatika.
    . 2. Paradox produktivity, sociální informatika v SSSR, sociální
    informatika a její výzkumné přístupy, Actor network theory, informační
    ekologie.
    . 3. Náhodné sítě,bezškálové sítě,topologická stabilita sítí,evoluce
    sítí, konkurence sítí,sítě a inovace, virtuální sítě spolupráce. 4. Computer
    Supported Cooperative Work (CSCW),kyberpsychologie,MU
    . Ds, virtuální znásilnění,MUVEs,podpora kolaborativního učení a
    aktivit.
    . 5. Politika technologií a biopolitika, neoluddismus,
    extropianismus, transhumanismus, technologická singularita,
    člověk-kyborg-android-robot,mezi technologickou singularitou a
    enviromentální krizí.
    . 6. Teilhard de Chardin a informační společnost, teorie globálního
    mozku.
    . 7. Interakce, použitelnost, interakce člověk - počítač (HCI), cíle
    HCI.
    . 8. Technostres - vymezení, jeho typy a důsledky, informační
    neuróza, prevence technostresu: ergonomie, inf. hygiena, bionická knihovna.
Literatura
    povinná literatura
  • PETRŮ, Marek. Možnosti transgrese :je třeba vylepšovat člověka? Praha, 2005. ISBN 80-7254-610-4. URL info
  • DIX, Alan. Human-computer interaction. Harlow, 2004. URL info
  • RUSSELL, Peter. The awakening Earth :the global brain. Rev. ed., with new foreword. Londýn, 1999. ISBN 0-14-019304-9. URL info
  • ROSZAK, Theodore. The cult of information :a neo-luddite treatise on high tech, artificial intelligence, and the true art of thinking. Berkeley, 1994. URL info
    doporučená literatura
  • ROSZAK, Theodore. Kde končí pustina :politika a transcendence v postindustriální společnosti. Praha, 2005. ISBN 80-7260-146-6. info
  • KLING, Rob, Howard ROSENBAUM a Steve SAWYER. Understanding and communicating social informatics :a framework for studying and teaching the human contexts of information and communication technologies. New Jersey, 2005. ISBN 1-57387-228-8. URL info
  • BARABÁSI, Albert-László. V pavučině sítí. Translated by František Slanina. Praha, 2005. ISBN 80-7185-751-3. URL info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl :emoce, rozum a lidský mozek. Praha, 2000. ISBN 80-204-0844-4. URL info
  • NARDI, Bonnie A. a Vicki L. O'DAY. Information ecologies :using technology with heart. Cambridge, 1999. ISBN 0-262-64042-2. URL info
  • DAVENPORT, Thomas H. a Laurence PRUSAK. Information ecology :mastering the information and knowledge environment. New York, 1997. ISBN 0-19-511168-0. URL info
  • DAVENPORT, Thomas H. a Laurence PRUSAK. Information ecology :mastering the information and knowledge environment. New York, 1997. ISBN 0-19-511168-0. URL info
  • NOSEK, Jiří. Mysl a tělo v analytické filosofii :úvod do teorií psychofyzického problému. Praha, 1997. ISBN 80-7007-091-9. URL info
  • KELEMEN, Jozef. Strojovia a agenty. Bratislava, 1994. ISBN 80-7115-089-4. URL info
  • Straka, Jiří. Sociální informatika :terminologický a výkladový slovník pro posluchače katedry vědeckých informací a knihovnictví. Praha, 1990. ISBN 80-7066-324-3. URL info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Test
Informace učitele
Studenti ke všem zadaným textům vypracovávají krátkou kritickou esej či
anotaci. Kurz je ukončen ústní zkouškou. Aktualizace 12/13.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015.