UHVM0010 Obecná muzeologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Vojtal (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah výuky spočívá v prohloubení teoretických a praktických znalostí muzeologie. Výuka spojuje teoretickou a praktickou část oboru ( přednáška a praktické diskuse na konkrétní témata tak, aby studenti byli aktivně zapojeni do výuky. Celý cyklus se skládá z 10 tématických bloků , které jsou doplněny odbornými exkurzemi na konkrétní muzejní pracoviště .
Osnova
  • 1. Muzealizace skutečnosti v kontextu soudobé společnosti, vědecko-teoretická východiska, problematika hodnot a hodnocení, paměťový moment muzeologického přístupu ,tématická struktura muzeologie - skladba, doména, metody , předmět a poslání muzeologie, muzealita a muzealizace : muzeum - pramenná základna vědy, význam muzeí jako informačního zdroje , specifika muzejní dokumentace
    2. Historická muzeologie - podrobný vývoj oboru, osobnosti, literatura , dějiny muzejní kultury a periodizace : kultovně-mocenská perioda - formy kultových a pokladových kolekcí do 5. stol. př.n.l.), poznávací a emocionální perioda - formy tezaurů a musaionů ( od 5. st. Př.n.l. do 6 stol.n.l.), náboženská a reprezentativní perioda - církevní a světské komory ( od 4 st. do 17.stol.), vědecká a objevitelská perioda - wunder a kunstkomory a kabinety ( od 15. do 18.st.), kulturně - osvícenská perioda - formy veřejných muzeí ( od 17. st. do poč. 20. stol.), informačně - mediální perioda - formy paměťových médií ( od pol. 20. stol. - současnost)
    ? základní práce k dějinám muzeologie a muzejnictví , významné osobnosti
    ( svět, Evropa, české země)
    3. Základní pojmy a definice :Památka, dokument, informace. Muzeálie. Muzeum.Muzeologie : vysvětlení základních pojmů - co je to památka, co je to dokument, co je to informace , vysvětlení pojmu - muzeálie , muzejní sbírkový předmět , definice muzea jako instituce - historický vývoj pojmu muzeum, muzeologie a muzeum - teorie a praxe oboru

    4. Muzejní selekce - definice, pojmy a aplikace v muzeu. Význam průvodní dokumentace pro tvorbu sbírky, systematické budování sbírek: vysvětlení základních funkcí muzea - selekce, tezaurace, prezentace , hodnotový význam procesu muzejní selekce - muzealizace - význam autenticity , pasivní a aktivní formy selekce, průvodní dokumentace a její význam , praktické ukázky , informační technologie a průvodní dokumentace , proces trvalého uchovávání hodnoty a informace , metody a formy tvorby muzejní sbírky
    5. Muzejní tezaurace - jak se tvoří informační tezaurus, zásady, typy , informační zpracování sbírek, význam informační hodnoty sbírek , systémy třídění sbírkových fondů v muzeu.Uchovávací a zhodnocovací význam muzeí, tezaurus je fyzicko-informační celek, vychází z profilu sbírkového fondu muzea, tezaurace je vytváření hodnotových systémů. Jak se vytváří struktura sbírkového fondu, systémy třídění sbírek , katalogizace, inventarizace - metody a význam pro tvorbu sbírky , využití IT , aktivní a pasivní tezaurace. Forma práce se sbírkovým fondem v muzeu : skartace sbírek - etický a odborný problém. Ochrana sbírek v muzeu - zásady péče , praktické příklady, depozitáře, depozitární režimy .Vazby mezi tezaurem a muzeáliemi - význam IT pro identifikaci a uložení sbírek v muzeu , digitalizace sbírek , aktivní a pasivní tezaurace - problém současného muzea
    6. Muzejní prezentace - působení muzeálních hodnot na vědomí a povědomí, speciální formy působení muzea na veřejnost . Prezentace sbírkových fondů ( muzeálie - základ muzejní presentace ) , příklady muzejní presentace : formy a metody muzejní prezentace - muzejní výstavnictví, práce s návštěvníkem, muzeum a turismus, muzeum a vzdělávání , využití audiovize a multimédií v muzejní presentaci. Zásady a význam práce s veřejností , průzkumy působení muzea na veřejnost - metody a formy ( ankety, sociologický průzkum), vazby muzea a veřejnosti -" stakeholders" - analýza
    7. Význam muzea jako instituce , charakteristické znaky instituce, vývoj muzea jako instituce, organizační struktura, vnější a vnitřní komunikace, význam strategického plánování v muzeu , praktické ukázky
Informace učitele
Zpracování samostatné práce a ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.