UBKKM008 Metodika práce s dětmi a mládeži

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu je systemizace a aplikace poznatků získaných z předchozího studia obdobně zaměřených předmětů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy psychologie čtenáře, metodika, metody individuálního a skupinového působení na čtenáře, diferenciace čtenářů; vysvětlit význam a proces čtení, čtenářské návyky, specifikovat služby pro děti a mládež. Součástí je rovněž charakteristika a srovnání vybraných českých a zahraničních projektů a organizací podporujících čtení a čtenářství. Jedním z cílů je také výběr a obhájení nových forem práce s dětmi a mládeží.
Osnova
  • 1. Proces čtení, čtenářské návyky, poruchy čtení, vývoj čtenářského zájmu.
    2. Působení četby, účinky četby, specifika pubescentních čtenářů, charakteristika jednotlivých věkových stupňů, specifika komunikace s dětským čtenářem.
    3. Výchova četbou, informatická výchova dětí a mládeže.
    4. Výchova a vzdělávání dětského čtenáře, pedagogika v práci knihovníka.
    5. Projekty na podporu čtenářství v České republice, projekty podporující čtení v Evropě.
    6. Organizace podporující četbu v České republice a v zahraničí.
    7. Metody práce s dětmi a mládeží v knihovnách, diferenciace čtenářů.
    8. Individuální práce se čtenáři v odděleních pro děti a mládež.
    9. Skupinové formy práce s dětskými čtenáři.
    10. Nové formy práce se čtenáři, uplatnění moderních technologií a komunikačních medií v dětských odděleních.
    11. Výzkumy čtenářství, typy čtenářských výzkumů, historie výzkumů, čtenářské výzkumy v ČR (Jak čtou české děti?, PISA a PIRLS).
Literatura
    povinná literatura
  • HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. info
  • DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. 2004. info
  • CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. ISBN 80-85865-41-6. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
    doporučená literatura
  • TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. info
  • LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtení jedenáctiletých. Plzeň, 2004. ISBN 80-86898-01-6. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Studenti kombinovaného studia kromě referátu o konkrétních formách práce s dětmi a mládeží ve vybrané knihovně a referátu o českém a zahraničním projektu na podporu čtenářství zpracují písemně metodiku vybrané formy práce pro zvolenou věkovou kategorii čtenářů. Aktualizace 12/13.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.