UCJCN140 Učebnice a média

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v úvodu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Studenti budou také hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus: 1. Vývoj role učebnice v dějinách a v současnosti, model hodnocení metodologické koncepce 2. Učebnice jako zdroj prezentačních materiálů, model hodnocení textů 3. Učebnice jako zdroj učebních aktivit, komunikativních interakcí, model hodnocení poměru textu a neverbálních komponent 4. Učebnice jako referenční zdroj v procvičování gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti, model hodnocení prezentace gramatiky 5. Učebnice jako zdroj pro nácvik poslechu s porozuměním, model hodnocení prezentace slovní zásoby 6. Učebnice jako zdroj pro nácvik čtení s porozuměním, model hodnocení učebních úloh 7. Učebnice jako zdroj pro nácvik mluvení, model hodnocení poměru cizího a mateřského jazyka 8. Učebnice jako zdroj pro nácvik psaní, model hodnocení technické kvality učebnic 9. Učebnice jako zdroj vědomostí z oblastí reáliím, model hodnocení doplňkových materiálů 10. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka, testování učebnic 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení, modelování ideální cizojazyčné učebnice 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic, hodnocení efektivity výuky s učebnicí Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S. / Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017.