UIAI007 Aplikační software II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Lucie Ciencialová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Lucie Ciencialová, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Základní obsluha PC, základní zásady práce s PC.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Počítačová grafika: základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití, konverze mezi formáty, úprava fotografií v rastrovém grafickém editoru, otočení, oříznutí, jas, kontrast, úprava histogramu, úprava barevnosti, doostření, lokální úpravy chyb, skvrn, odstranění červených očí, vektorový graficky editor, vytváření vektorového obrázku, zásady správné úpravy grafických dokumentů. Prezentace ? příprava podkladů pro prezentaci, nástroje pro tvorbu prezentací, vytvoření a nastavení prezentace, zásady zpracování počítačové prezentace, export vytvořené prezentace, vytvoření webové stránky exportem z aplikačního programu, provázání dokumentů odkazy. Multimédia ? základní pojmy a principy z oblasti multimédií, multimediální formáty souborů, princip digitálního zvuku, obrazu, komprese multimediálních souborů, formáty zvukových souborů, videosouborů, jejich vlastnosti, získávání a přehrávání multimediálních souborů, převody formátů multimediálních souborů.
Osnova
  • 1. Software pro úpravu a vytváření grafiky
    1.1 Základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky,
    1.2 Grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití, konverze mezi formáty,
    1.3 Úprava fotografií v rastrovém grafickém editoru,
    1.3.1 otočení, oříznutí,
    1.3.2 jas, kontrast, úprava histogramu, úprava barevnosti,
    1.3.3 doostření, lokální úpravy chyb, skvrn, odstranění červených očí,
    1.4 vektorový graficky editor, vytváření vektorového obrázku, zásady správné úpravy grafických dokumentů.
    2. Software pro vytváření prezentací
    2.1 Příprava podkladů pro prezentaci,
    2.2 Nástroje pro tvorbu prezentací,
    2.3 Vytvoření a nastavení prezentace,
    2.4 Zásady zpracování počítačové prezentace,
    2.5 Export vytvořené prezentace, vytvoření webové stránky exportem z aplikačního programu,
    2.6 Provázání dokumentů odkazy
    3. Multimédia
    3.1 základní pojmy a principy z oblasti multimédií,
    3.2 Multimediální formáty souborů,
    3.3 Princip digitálního zvuku, obrazu, komprese multimediálních souborů,
    3.4 Formáty zvukových souborů, videosouborů, jejich vlastnosti,
    3.5 Získávání a přehrávání multimediálních souborů,
    3.6 Převody formátů multimediálních souborů.
Literatura
    doporučená literatura
  • Tomáš Tůma. Fotografujeme digitálně. Computer Press. ISBN 80-251-0153-3. info
  • TŮMA, T. Počítačová grafika a design: Průvodce začínajícího grafika. Brno: Computer Press, 2007. info
  • BŘÍZA, V. PowerPoint 2007. Podrobný průvodce. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2178-1. info
  • MAGERA I. Microsoft Office PowerPoint 2003. Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0398-6. info
  • Ben Willmore. Velká kniha k Adobe Photoshop 7 - Manuál k programu a škola výtvarných technik. DTP & grafika, 2002. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Pro získání zápočtu je potřeba získat více než 50% bodů z úkolů zadaných v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.