UIKSB61 Informační služby knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci kurzu mají studenti zvládnout soubor poznatků z oblasti služeb knihoven. Probíraná témata jsou typologie informačních služeb v návaznosti na informační potřeby uživatelů, dále měřítka hodnocení efektivnosti informačních služeb. Pozornost je věnována aplikaci zásad public relations do knihoven a informačních služeb, zmiňovány jsou nové trendy - Information Commons a mobilní služby. Cvičení má sledovat obsahovou náplň přednášek.
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
    informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizaceuživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literatura
    povinná literatura
  • Rylich, Jan. Knihovny a web 2.0: Information Commons - od teorie k praxi. [online]. Praha, 2009. URL info
  • Černá, M., Stöcklová, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha, 1992. info
  • Smetáček, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
    doporučená literatura
  • Halienová, Z. Poskytovanie elektronických služieb v knižniciach.[online]. Bratislava, 2008. info
  • MATOUŠOVÁ, M. Transformace veřejných informačních služeb na příkladu veřejné knihovny. Brno, 1997. info
  • Čadilová, K. Public relations v knihovnách. Praha, 1993. info
    neurčeno
  • Havelková, Z. Knihovny jako otevřené veřejně přístupné a kulturně vzdělávací středisko: její postavení a možnosti z pohledu public relations. Praha, 1994. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Zkouška
Informace učitele
Účast na přednáškách a cvičeních, studium základní literatury, zpracování seminární práce, úspěšné zvládnutí ústní či písemné zkoušky.
AktivityNáročnost [h]
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce13
Celkem23
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.