FPF:UIKSB61 Informační služby knihoven - Informace o předmětu
UIKSB61 Informační služby knihoven
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Tento předmět mohou absolvovat všichni studenti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studenti se mají v rámci předmětu zabývat tématikou služeb knihovny a to jak z hlediska jejich rozdělení a popsání, tak z hlediska jejich dalšího rozvoje. Důraz je kladen jak na hodnocení služeb a zjišťování spokojenosti uživatelů, tak na způsoby vykazování a prezentování výsledků. Předmět se také věnuje trendům v oblasti služeb knihoven, propojení na technologie a problematice designu služeb. Cvičení má sledovat obsahovou náplň přednášek.
- Osnova
- Obsahová náplň předmětu:
1. Informačních služby knihoven, dělení, měření a metody hodnocení
2. Informační potřeby a návaznost na informační chování uživatelů
3. Metody průzkumu informačních potřeb
4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven
5. Nové trendy v poskytování služeb
6. Design služeb
7. Propagace služeb knihoven
- Obsahová náplň předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- Národní knihovna ČR. Informace pro knihovny. URL info
- NIPOS: Centrum informací a statistik kultury. URL info
- Národní knihovna ČR. VISK: Veřejné informační služby knihoven. URL info
- Národní knihovna ČR. Měření výkonu a kvality v knihovnách. 2017. URL info
- DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Brno, 2013. ISBN 978-80-7051-199-2. URL info
- Národní knihovna ČR. Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven. 2012. URL info
- VODIČKOVÁ, Hana. Nástin druhové klasifikace knihovnicko-informačních služeb. 2009. URL info
- doporučená literatura
- 1508 A/S. 2010. Can you design a service? Copenhagen. URL info
- MINAŘÍKOVÁ, Pavla a Roman NOVOTNÝ. Kdo potřebuje design knihovních služeb? URL info
- BECKER, Adams et al. The NMC Horizon Report: 2017 Library Edition. Austin, 2017. ISBN 978-0-9986242-8-0. info
- NEKUDA, Jaroslav a POLÁČEK, Jiří. Dolování dat jako nástroj řízení vysokoškolské knihovny: příklady dobré praxe. Praha, 2016. URL info
- STEJSKAL, Jan, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Tomáš ŘEHÁK. Efektivita služeb poskytovaných veřejnými knihovnami - případová studie České republiky. 2016. URL info
- ALLEN, James et al. Closing the Delivery Gap. Amsterdam, 2005. info
- neurčeno
- KOCUREK, Josef. Design služeb: kontaktní místa. Brno, 2016. URL info
- NEKUDA, Jaroslav a POLÁČEK, Jiří. Dolování dat jako nástroj řízení vysokoškolské knihovny: příklady dobré praxe. 2016. URL info
- FORD, Nigel. Introduction to Information Behaviour. London, 2015. ISBN 9781856048507. info
- Richter, Vít; Pillerová, Vladana. Měření spokojenosti uživatelů knihovny Výsledky průzkumu uživatelů Národní knihovny ČR. 2007. URL info
- BERTOT, John Carlo. Measuring Service Quality in the Networked Environment: Approaches and Considerations. 2001. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
Seminární práce - Informace učitele
- Účast na přednáškách a cvičeních, studium základní literatury, zpracování seminární práce, úspěšné zvládnutí ústní či písemné zkoušky.
Aktivity Náročnost [h] Příprava na zkoušku 10 Účast na výuce 13 Celkem 23 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UIKSB61