FPF:UBKKB051 Služby knihoven a informační s - Informace o předmětu
UBKKB051 Služby knihoven a informační služby
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2017
- Rozsah
- Přednáška 10 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslava Sabelová (přednášející)
Mgr. Miroslava Sabelová (cvičící) - Garance
- Mgr. Miroslava Sabelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Podmínkou získání zápočtu je úspěšné vykonání zápočtového testu a aktivní účast na cvičeních. Uspěje-li student u zápočtového testu, získá automaticky zápočet. Neuspěje-li student, má nárok na jeden opravný zápočtový test. Testy jsou zaměřeny na problematiku služeb.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit posluchače s uspokojováním informačních a kulturních potřeb občanů. Probírány jsou: informační potřeba, informační šumy, bariéry, průzkumy informačních potřeb, metody zjišťování informačních potřeb, typologie knihovnických a informačních služeb, legislativa, MMVS, MVS, statistika ve veřejných knihovnách a její využívání při tvorbě koncepce služeb. Služby dodávání dokumentů (DDS) atd. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- Osnova přednášek
1. Terminologie
1.1. Definice a pojetí informačních služeb
1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
2. Informační potřeby
2.1. Druhy informačních potřeb
2.2. Informační šumy
2.3. Informační bariéry
3. Zjišťování informačních potřeb
3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
4. Typologie informačních služeb knihoven
4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
4.3. Rešeršní služby
4.4. Konzultační služby
4.5. Studijně rozborová činnost
4.6. Ediční a grafické služby
4.7. Reprografické služby
5. Komerční informační služby
5.1. Informační služby pro podnikatele
5.2. Informační služby databázových center
5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
6. Public relations
6.1. Definice, výklad pojmu
6.2. Složky public relations
6.3. Aplikace zásad PR
Cvičení
1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
- Osnova přednášek
- Literatura
- povinná literatura
- 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
- 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- doporučená literatura
- VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Známkou
Test - Informace učitele
- Aktualizace 12/13. Studenti kombinovaného studia zpracují písemnou práci (rozsah a téma bude upřesněn při zahájení semestru). Dále budou zpracovávat úkoly (viz distanční text), které budou postupně elektronicky zasílat vyučujícímu. Vyhodnocení bude prostřednictvím e-mailové konzultace.
Aktivity Náročnost [h] Přednáška 12 Celkem 12 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2017/UBKKB051