FPF:UCJNU033 Tendence v současném jazyce - Informace o předmětu
UCJNU033 Tendence v současném jazyce
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- V teoretické části se posluchači seznamují s charakteristickými rysy vývojových tendencí v současném německém jazyce z hlediska gramatické stavby, slovotvorby, slovní zásoby, skladby, k nimž patří kupř. problematika genitivu v oblasti deklinace, porušování větného rámce v oblasti syntaxe, produktivita a aktivita slovotvorných modelů v oblasti tvoření slov a zejména vliv ostatních jazyků na vývoj lexika. Těžištěm pracovního semináře je analýza autentického textového materiálu tvořícího průřez současným jazykem. Literatur: Braun, P.: Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Stuttgart/Berlin: Braun, 1987. Eichhoff-Cyrus, K.M./ Hober, R. (Hrsg.): Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende - Sprachkultur oder Sprachverfall? Mannheim: Duden, 2000. Glück, H./ Sauer, W.-W.: Gegenwartsdeutsch. Stuttgart, Weimar: Metzler 1997. Goebl, H.: Contact linguistics. Berlin, New York: de Gruyter, 1996. Masařík, Z./ Kratochvílová, I.: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs., Opava: Slezská univerzita v Opavě, 1998.
- Osnova
- Témata:
1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
2. Grammatikalisierung
3. Merkmale sprachlicher Ökonomie
4. Tendenzen im Bereich Phonetik
5. Tendenzen im Bereich Morphologie
6. Tendenzen im Bereich Lexik
7. Tendenzen im Bereich Syntax
8. Die Sprache der Zukunft?
- Témata:
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2017/UCJNU033