UIKSB61 Library and Information Services

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2017
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
During the course students have to master a body of knowledge in the field of library services. The topics are typologies of information services in relation to the information needs of users, as well as evaluation of the effectiveness of information services. Attention is devoted to applying the principles of public relations in libraries and information services, new trends are mentioned - Information Commons and mobile services. The seminar follows contents of the lecture.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
    informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizaceuživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literature
    required literature
  • Rylich, Jan. Knihovny a web 2.0: Information Commons - od teorie k praxi. [online]. Praha, 2009. URL info
  • Černá, M., Stöcklová, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha, 1992. info
  • Smetáček, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
    recommended literature
  • Halienová, Z. Poskytovanie elektronických služieb v knižniciach.[online]. Bratislava, 2008. info
  • MATOUŠOVÁ, M. Transformace veřejných informačních služeb na příkladu veřejné knihovny. Brno, 1997. info
  • Čadilová, K. Public relations v knihovnách. Praha, 1993. info
    not specified
  • Havelková, Z. Knihovny jako otevřené veřejně přístupné a kulturně vzdělávací středisko: její postavení a možnosti z pohledu public relations. Praha, 1994. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Participation in lectures, study of basic literature, semester thesis and passing written or oral exams.
ActivityDifficulty [h]
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce13
Summary23
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2017/UIKSB61