UCJAP012 Pedagogická propedeutika

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Základní pedagogické pojmy.
    2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností.
    3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení.
    4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
    5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky.
    6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
    7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání.
    8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty.
    9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování.
    10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání.
    11. Kompetence žáka a učitele.
    12. Soudobý školský zákon v ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. Studijní opora , 121 s. Opava: FVP SU, 2017. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
    doporučená literatura
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Metody hodnocení
Seminární práce
Informace učitele
Zkouška: písemná zkouška ze základní literatury a přednášek (úspěšnost 75 %)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.