UCJNNK24 Cizojazyčné učebnice a média

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základní odbornou terminologií a s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Studenti budou hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Zaměří se na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je tvorba vlastních učebních materiálů s využitím počítačových technologií. Sylabus: 1. Vývoj a role učebnice v dějinách a v současnosti, model hodnocení metodologické koncepce 2. Evropský referenční rámec pro jazyky a jeho vliv na tvorbu výukových materiálů 3. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka, učebnice a rámcové vzdělávací programy 4. Učebnicové soubory a jejich komponenty 5. Volba učebnic dle cílové skupiny 6. Práce s texty 7. Adaptace autentických textů 8. Didaktizace textů k reáliím 9. Digitální média 1 10. Digitální média 2 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic, hodnocení efektivity výuky s učebnicí Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Ende, K; etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Hrehovčík, T.: Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. Ausg. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. Janíková, V.: Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Nálepová, J.: Hodnocení a výběr učebnic cizích jazyků. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. Rösler, D. / Würffel, N.: Deutsch lehren lernen: Lernmaterialien und Medien. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
Osnova
  • 1. Vývoj a role učebnice v dějinách a v současnosti, model hodnocení metodologické koncepce
    2. Evropský referenční rámec pro jazyky a jeho vliv na tvorbu výukových materiálů
    3. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka, učebnice a rámcové vzdělávací programy
    4. Učebnicové soubory a jejich komponenty
    5. Volba učebnic dle cílové skupiny
    6. Práce s texty
    7. Adaptace autentických textů
    8. Didaktizace textů k reáliím
    9. Digitální média 1
    10. Digitální média 2
    11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení
    12. Teoretické problémy hodnocení učebnic, hodnocení efektivity výuky s učebnicí
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Evaluace vybrané učebnice německého jazyka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.