UIKBK61 Informační služby knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
Přednáška 3 HOD/SEM, Seminář 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Tento předmět mohou absolvovat všichni studenti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci kurzu mají studenti zvládnout soubor poznatků z oblasti služeb knihoven. Probíraná témata jsou typologie informačních služeb v návaznosti na informační potřeby uživatelů, dále měřítka hodnocení efektivnosti informačních služeb. Pozornost je věnována aplikaci zásad public relations do knihoven a informačních služeb, zmiňovány jsou nové trendy - Information Commons a mobilní služby. Cvičení má sledovat obsahovou náplň přednášek.
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizace uživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK - Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literatura
    povinná literatura
  • RYLICH, Jan. Knihovny a web 2.0: InformationCommons - od teorie k praxi. URL info
  • Národní knihovna ČR. VISK: Veřejné informační služby knihoven. URL info
  • STÖCKLOVÁ, Anna. Služby knihoven: vybrané problémy. Praha, 2008. info
  • PŘÍBRAMSKÁ, Ivana. Úvod do informačního chování. Praha, 2008. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, 2002. ISBN 80-246-0139-7. info
    doporučená literatura
  • 1508 A/S. 2010. Can you design a service? Copenhagen. URL info
  • MINAŘÍKOVÁ, Pavla a Roman NOVOTNÝ. Kdo potřebuje design knihovních služeb? URL info
  • COOKE, Nicole A. Information services to diverse populations: developing culturally competent library professionals. Santa Barbara, 2017. ISBN 978-1-4408-3460-8. info
  • DAMBORSKÁ, Lenka. Digitální knihovna MZK: její vývoj, mobilní aplikace a uživatelé. Praha, 2016. ISBN 978-80-86249-80-3. URL info
  • NEKUDA, Jaroslav a POLÁČEK, Jiří. Dolování dat jako nástroj řízení vysokoškolské knihovny: příklady dobré praxe. Praha, 2016. URL info
  • STEJSKAL, Jan, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Tomáš ŘEHÁK. Efektivita služeb poskytovaných veřejnými knihovnami - případová studie České republiky. 2016. URL info
  • BENT, Moira J. Practical tips for facilitating research. London, 2016. ISBN 978-1-78330-017-4. info
  • FRK, Branislav. Znalostní pracovníci a znalostné služby v knižniciach. 2016. URL info
  • POLAINE, Andrew, Lavrans L?VLIE and Ben REASON. Service Design: From Insight to Implementation. New York, 2013. ISBN 19-338-2033-0. info
    neurčeno
  • KOCUREK, Josef. Design služeb: kontaktní místa. Brno, 2016. URL info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů
Metody hodnocení
Test
Písemná zkouška
Seminární práce
Informace učitele
Účast na přednáškách a cvičeních, studium základní literatury, zpracování seminární práce, úspěšné zvládnutí ústní či písemné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020.