UCJMA017 Didaktika němčiny 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
UPPV00017
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Stručná charakteristika předmětu: Seminář se zabývá historickým vývojem a současnými trendy ve výuce němčiny, postupy při získávání jazykových dovedností, plánováním a hodnocením výuky německého jazyka. Je pokračováním předmětu G03018. Studenti se naučí se, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé jazykové dovednosti, čtení a poslech s porozuměním a komunikační kompetence, včetně dostatečné úrovně gramatiky, fonetiky, slovní zásoby a pravopisu. Nedílnou součástí moderní metody výuky jazyků je práce s literárními texty a výuka reálií cílové země. I pro vlastní rozvoj posluchačů je nutné, aby se studenti zabývali otázkou strategie učení a technik učení se cizím jazykům. Poznají také současné trendy ve výuce cizích jazyků, např. výuky jazyků pomocí projektů, tandemu apod.
Osnova
  • 1. Rozvoj základních řečových dovedností
    2. Poslech s porozuměním, techniky a metody
    3. Mluvení, techniky a metody rozvoje dovednosti
    4. Hodnocení ústního projevu
    5. Čtení s porozuměním, strategie a styly čtení cizojazyčného textu
    6. Psaní jako řečová dovednost, řízené a volné psaní, korektura
    7. Hodnocení písemného projevu
    8. Gramatika a komunikativní metoda
    9. Slovní zásoba, rozvoj slovní zásoby
    10. Fonetika, nácvik výslovnosti
    11. Práce s literárními a odbornými texty
    12. Lingvoreálie ve výuce cizího jazyka
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
80% aktivní účast, příprava na vyučování, ústní zkouška
Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989.
Funk, H. Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin : Klett/Langenscheidt 2014.
Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996.
Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning : Hueber. 2001.
Kilian,V.: Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995.
Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994.
Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.