UCJNDIN2 Didaktika němčina 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
0/12/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá současnými metodami ve výuce cizích jazyků, alternativními přístupy, s jejich přednostmi a nedostatky. Studenti se naučí, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé řečové dovednosti a jazykové prostředky. Nedílnou součástí moderní metody výuky jazyků je práce s literárními texty a výuka reálií cílové země. I pro vlastní rozvoj posluchačů je nutné, aby se zabývali otázkou strategie učení a technik učení se cizím jazykům. Poznají také současné trendy ve výuce cizích jazyků, např. výuky jazyků pomocí projektů, práce na stanovištích apod
Osnova
  • 1. Entwicklung von sprachlichen Zielfertigkeiten Hören, Sprechen, Lesen, Schreiben.
    2. Die Fertigkeit Hörverstehen, die Arbeit mit Hörtexten im Deutschunterricht.
    3. Die Fertigkeit Sprechen, gelenktes und freies Sprechen.
    4. Die Fertigkeit Leseverstehen, die Arbeit mit Lesetexten im Deutschunterricht.
    5. Die Fertigkeit Schreiben, gelenktes und freies Schreiben im Deutschunterricht.
    6. Das sprachliche Mittel Grammatik, Grammatikvermittlung im Deutschunterricht.
    7. Das sprachliche Mittel Wortschatz, Wortschatzvermittlung im Deutschunterricht.
    8. Das sprachliche Mittel Aussprache, Aussprachevermittlung im Deutschunterricht.
    9. Übungstypologie. Übungen und Aufgaben. Kommunikativer Unterricht
    10. Fehler und Fehlerkorektur im Deutschunterricht.
    11. Leistungskontrolle. Tests, Prüfungen und Notengebung im Deutschunterricht.
    12. Die Integration von literarischen und landeskundlichen Themen in den Deutschunterricht.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
80% aktivní účast, příprava na vyučování, ústní zkouška
Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989.
Funk, H. Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin : Klett/Langenscheidt 2014.
Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996.
Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning : Hueber. 2001.
Kilian,V.: Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995.
Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994.
Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.