FPF:UCJNUK03 Tendence v současném jazyce - Informace o předmětu
UCJNUK03 Tendence v současném jazyce
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 0/11/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- V prezenčních hodinách se posluchači seznamují s charakteristickými rysy vývojových tendencí v současném německém jazyce z hlediska gramatické stavby, slovotvorby, slovní zásoby, skladby, k nimž patří kupř. problematika genitivu v oblasti deklinace, porušování větného rámce v oblasti syntaxe, produktivita a aktivita slovotvorných modelů v oblasti tvoření slov a zejména vliv ostatních jazyků na vývoj lexika.
- Osnova
- 1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
2. Grammatikalisierung
3. Merkmale sprachlicher Ökonomie
4. Tendenzen im Bereich Phonetik
5. Tendenzen im Bereich Morphologie
6. Tendenzen im Bereich Lexik
7. Anglizismen im Deutschen
8. Jugendsprache
9. Tendenzen im Bereich Syntax
10. Textdenzen in der Textsortenentwicklung
11. Die Sprache der Zukunft?
Těžištěm seminářů je analýza autentického textového materiálu tvořícího průřez současným jazykem.
Literatura:
Borchert, N.: Pragmalinguistische Tendenzen in der Jugendsprache. GRIN Verlag, 2013.
Braun, P.: Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Stuttgart/Berlin: Braun, 1987.
Eichhoff-Cyrus, K. M. / Hober, R. (Hrsg.): Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende - Sprachkultur oder Sprachverfall? Mannheim: Duden, 2000.
Glück, H. / Sauer, W.-W.: Gegenwartsdeutsch. Stuttgart, Weimar: Metzler 1997.
Masařík, Z. / Kratochvílová, I.: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs., Opava: Slezská univerzita v Opavě, 1998.
Moraldo, S. M.: Deutsch aktuell 2. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Carocci 2011.
Roelcke, T.: Typologische Variation im Deutschen: Grundlagen - Modelle - Tendenzen (Grundlagen der Germanistik). ESV, 2011
- 1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2019/UCJNUK03