FPF:UCJNUK27 Working with Text in Education - Course Information
UCJNUK27 Working with Text in Education
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2019
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář je věnován práci s texty v hodinách němčiny, a to jak s texty mluvenými, tak psanými. Studenti se seznámí se cvičeními, které slouží k přípravě psaní a mluvení jako procesu, psaní různých textových druhů, od textů běžné komunikace po texty literární. Stejnětak si vyzkouší cvičení pro rozvoj mluvení od řízeného po volný ústní projev. Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Rykalová, G.: Německy psaný tisk v hodinách němčiny: práce s textem, vzorové analýzy, úlohy, didaktické testy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011.
- Syllabus
- 1. Practical preparation for writing and speaking
2. Exercises
3. From the dialogue to create a narrative text
4. Analysis of the default text and produce a new text
5. Changing Perspectives
6. Mediation
7. Creative Process
8. Creative Writing
9. Role Play
10. Forum
11. Report
12. Free specking
- 1. Practical preparation for writing and speaking
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- 80% of active participation, presentation on a given topic
- Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2019/UCJNUK27