UIKSB61 Library and Information Services

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2019
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
During the course students have to master a body of knowledge in the field of library services. The topics are typologies of information services in relation to the information needs of users, as well as evaluation of the effectiveness of information services. Attention is devoted to applying the principles of public relations in libraries and information services, new trends are mentioned - Information Commons and mobile services. The seminar follows contents of the lecture.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
    informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizaceuživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literature
    required literature
  • Národní knihovna ČR. Informace pro knihovny. URL info
  • NIPOS: Centrum informací a statistik kultury. URL info
  • Národní knihovna ČR. VISK: Veřejné informační služby knihoven. URL info
  • Národní knihovna ČR. Měření výkonu a kvality v knihovnách. 2017. URL info
  • DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Brno, 2013. ISBN 978-80-7051-199-2. URL info
  • Národní knihovna ČR. Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven. 2012. URL info
  • VODIČKOVÁ, Hana. Nástin druhové klasifikace knihovnicko-informačních služeb. 2009. URL info
    recommended literature
  • 1508 A/S. 2010. Can you design a service? Copenhagen. URL info
  • MINAŘÍKOVÁ, Pavla a Roman NOVOTNÝ. Kdo potřebuje design knihovních služeb? URL info
  • BECKER, Adams et al. The NMC Horizon Report: 2017 Library Edition. Austin, 2017. ISBN 978-0-9986242-8-0. info
  • STEJSKAL, Jan, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Tomáš ŘEHÁK. Efektivita služeb poskytovaných veřejnými knihovnami - případová studie České republiky. 2016. URL info
  • ALLEN, James et al. Closing the Delivery Gap. Amsterdam, 2005. info
    not specified
  • KOCUREK, Josef. Design služeb: kontaktní místa. Brno, 2016. URL info
  • NEKUDA, Jaroslav a POLÁČEK, Jiří. Dolování dat jako nástroj řízení vysokoškolské knihovny: příklady dobré praxe. 2016. URL info
  • FORD, Nigel. Introduction to Information Behaviour. London, 2015. ISBN 9781856048507. info
  • Richter, Vít; Pillerová, Vladana. Měření spokojenosti uživatelů knihovny Výsledky průzkumu uživatelů Národní knihovny ČR. 2007. URL info
  • BERTOT, John Carlo. Measuring Service Quality in the Networked Environment: Approaches and Considerations. 2001. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Participation in lectures, study of basic literature, semester thesis and passing written or oral exams.
ActivityDifficulty [h]
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce13
Summary23
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2019/UIKSB61