VCKDS00008 Kulturní dědictví Slezska

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící)
Mgr. Ilona Matejko-Peterka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. David Radek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje Slezsko, v současnosti rozdělené mezi ČR a Polsko, jako historickou zemi "na pomezí tří kultur", české, polské a německé. Tato skutečnost, reálně se různou měrou projevující až do současnosti ve strukturách každodennosti obyvatel, se velmi zřetelně promítá do obsahu a vnějších forem kulturního dědictví v návaznosti na jeho místní a časovou provenienci. V jednotlivých segmentech předmětu je stručně nastíněn vývoj Slezska, rozhodující mezníky politických a kulturně-společenských dějin, důraz je kladen na administrativně správní vývoj v kontextu vývoje státních hranic a státní příslušnosti Slezska. Charakterizovány jsou nejvýznamnější kulturně historické regiony Slezska (Dolní/Horní Slezsko, jednotlivá historická knížectví, katolické/evangelické oblasti, konkrétní průmyslové regiony, oblasti výrazné lidové kultury atd.). Přihlédnuto je ke Kladsku, dnes počítaného ke slezským oblastem. Představeny jsou výrazné památky - jednotliviny a komplexy kulturního dědictví (stavby, umění, lidové zvyky a tradice, gastronomické speciality ad.)
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu.
    2. Stručný chronologicko-tematický nástin dějin Slezska.
    3. Slezsko, země tří kultur.
    4. České Slezsko: kulturně historické subregiony; významná centra; oblasti cestovního ruchu.
    5. Kulturní dědictví Českého Slezska: charakteristika a příkladové prezentace.
    6. Horní Slezsko (Polsko): kulturně historické subregiony; významná centra; turistické oblasti.
    7. Dolní Slezsko (Polsko): kulturně historické subregiony; významná centra; turistické oblasti.
    8. Kulturní dědictví Slezska I.: hmotné kulturní dědictví, charakteristika a příkladové prezentace.
    9. Kulturní dědictví Slezska II.: nehmotné kulturní dědictví, charakteristika a příkladové prezentace.
    10. Slezsko: modelový prostor pro rozvoj příhraniční spolupráce; euroregiony; akce a aktivity se zaměřením na kulturní dědictví.
Literatura
    povinná literatura
  • Mom jo skarb? Smaki tradycji dolnośląskich. Wrocław, 2012. info
  • Maciejewska, B. Wrocław. Dzieje miasta. Wrocław, 2006. info
  • Žáček, R. Slezsko. Stručná historie států. Praha, 2005. info
    doporučená literatura
  • http://dolnyslask.org/. URL info
  • http://www.msregion.cz. URL info
  • Těšínsko, I-V, Český Těšín-Rožnov p. Radhoštěm, 1991-1997. info
  • Kulturně-historická encyklopedie Slezska a severovýchodní Moravy I-II. Ostrava, 2014. info
  • Mom jo skarb? Dolnośląskie świętowanie - miejsca, rzeczy, rytuały. Wrocław, 2013. info
  • Felcman, O. - Gładkiewicz, R. Kladsko. Dějiny regionu. Hradec Králové, Praha, Wrocław, 2012. info
  • Moravskoslezský kraj. Turistický průvodce. Praha, 2012. info
  • Jirásek, Z. a kol. Slezsko v dějinách českého státu (1. a 2. díl). Praha, 2012. info
  • Mom jo skarb? Rękodzieło ludowe na Dolnym Śląsku. Wrocław, 2010. info
  • Mom jo skarb? Dolnośląskie tradycje w procesie przemian. Wrocław, 2009. info
  • Harasimowicz, J. (ed.). Encyklopedia Wrocławia. Wrocław, 2006. info
  • Makowski, M. Šlechtická sídla na Těšínském Slezsku. Cieszyn, 2006. info
Informace učitele
Účast na výuce (75%), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování zkoušky ve formě písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.