UCJALDK1 Anglicky psaná literatura pro děti a mládež

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/5/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Diana Adamová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Diana Adamová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět nabízí přehled vývoje anglicky psané literatury pro děti s důrazem na literaturu 20. století a její využitelnost při výuce. Doporučená četba: 1. Mr. Fox 2. Lewis Carroll - Alice in Wonderland 3. Charles Dickens - A Christmas Carol 4. Oscar Wilde - Happy Prince and Other Stories 5. Mark Twain - Adam´s Diary 6. Mark Twain - Eve´s Diary 7. Roald Dahl - Witches 8. Roald Dahl - Revolting Rhymes 9. J.R.R. Tolkien - Hobbit 10. Angela Carter - Bloody Chamber and Other Stories 11. Neil Gaiman - Coraline 12. J.K. Rowling - Harry Potter Literatura: BENNETT, Andrew and Nicholas ROYLE. An Introduction to Literature, Criticism and Theory. Fifth edition. New York, NY: Routledge, 2016. COATS, Karen. The Bloomsbury Introduction to Children´s and Young Adult Literature. London: Bloomsbury Academic, 2018. CUDDON, J.A. The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. 4. ed. London [u.a.]: Penguin Books, 1998. DOUGHTY, Amie A. Children´s and Young Adult Literature and Culture: A Mosaic of Criticism. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016. TOWNSEND, John Rowe. An Outline of English-Language Children´s Literature. Lanham, MA: Scarecrow Press, 1996. ZIPES, J. The Oxford Companion to Fairy Tales. Oxford: OUP, 2000.
Osnova
  • 1. The beginning of the literature for children and youth in Great Britain and the USA. Literature for children in the 18th century and before. (lesson books, Goody Two Shoes, Robinson Crusoe etc.)
    2. Genres of literature for children and youth - an overview. Literature at the end of 18th and beginning of the 19th century. (Mother Goose, nursery rhymes, moral tales).
    3. Poetry for children. (playground rhymes, R. L. Stevenson, M. Rosen aj.).
    4. Folk fairy-tales. Fairy tales, legends. (Little Red Riding Hood, The Sleeping Beauty, Dick Whittington).
    5. Literary fairy-tale. (H. Ch. Andersen etc.).
    6. Fantasy. (L. Carroll, G. MacDonald, F.L. Baum etc.).
    7. Tales from school, novels for girls. (T. Hughes, L. M. Alcott, A. Fine etc.).
    8. Adventurous literature. (R. M. Ballantyne, H. R. Haggard, R. L. Stevenson etc.).
    9. Historical fiction. Historical and biographical fiction. (W. Scott etc. ).
    10. Science fiction literature. (H. G. Wells, A. McCaffrey etc.).
    11. Comic books, comics.
    12. Short overview of children literature in other English speaking countries.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Praktické zvládnutí probírané látky doloží studenti v písemném zhodnocení zvoleného textu pro děti a zodpovězením otázek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021.