UCJNUK31 Reflektivní praxe

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/0/8. Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Daný předmět je bezprostředně vázaný na praktickou část výuky, zejména pak oborovou praxi. V případě studentů v kombinované formě vhodným přístupem usměrňuje další profesní rozvoj propojením teorie a praxe. 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita 2. Reflektivní učení jako zkušenostní/zážitkové učení 3. Reflektivní praxe ve výzkumu 4. Metody a techniky reflexe I (sebehodnocení, hodnocení druhými, kolegiální reflexe, studentská reflexe) 5. Metody a techniky reflexe II (video, zkušenost v jiné roli, učitelská výzkum, akční výzkum) 6. Potenciál a limity reflektivní praxe 7. Lektor (reflektivní kompetence, typologie, profesionalizace) 8. Reflexe a problémová/bezproblémová zkušenost Literatura: Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel: příprava na profesi, Praha 2009. Ende, K., etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Funk, H.: Deutsch lehren lernen: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Hupková, M., Profesijná sebareflexia učiteĺov, Nitra 2006. Kolb, D.: Experiential learning, Prentice-Hall 1984. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/ Langenscheidt, 2015. Nezvalová, D., Reflexe v pregraduální přípravě učitele, Pedagogika, 44(3). Nezvalová, D., Akčním výkumem k zlepšení kvality škol. E-Pedagogium, 2(4). Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. Spilková, V., etc. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. Spilková, V.: Význam portfolia pro profesní rozvojstudentů učitelství. In M. Píšová, Portfolio v profesní přípravě učitele (s.7-19), Pardubice 2007. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. Ziebell, B.: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin: Langenscheidt, 2001.
Osnova
  • 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita
    2. Reflektivní učení jako zkušenostní/zážitkové učení
    3. Reflektivní praxe ve výzkumu
    4. Metody a techniky reflexe I (sebehodnocení, hodnocení druhými, kolegiální reflexe, studentská reflexe)
    5. Metody a techniky reflexe II (video, zkušenost v jiné roli, učitelská výzkum, akční výzkum)
    6. Potenciál a limity reflektivní praxe
    7. Lektor (reflektivní kompetence, typologie, profesionalizace)
    8. Reflexe a problémová/bezproblémová zkušenost
    Literatura:
    Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel: příprava na profesi, Praha 2009.
    Ende, K., etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013.
    Funk, H.: Deutsch lehren lernen: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014.
    Hupková, M., Profesijná sebareflexia učiteĺov, Nitra 2006.
    Kolb, D.: Experiential learning, Prentice-Hall 1984.
    Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008.
    Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/ Langenscheidt, 2015.
    Nezvalová, D., Reflexe v pregraduální přípravě učitele, Pedagogika, 44(3).
    Nezvalová, D., Akčním výkumem k zlepšení kvality škol. E-Pedagogium, 2(4).
    Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
    Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
    Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.
    Spilková, V., etc. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015.
    Spilková, V.: Význam portfolia pro profesní rozvojstudentů učitelství. In M. Píšová, Portfolio v profesní přípravě učitele (s.7-19), Pardubice 2007.
    Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
    Ziebell, B.: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin: Langenscheidt, 2001.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023.