UCJNUK93 SZZK Pedagogika a psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • Část pedagogická
    1. Vědní obor pedagogika. Vznik, vývoj, předmět pedagogiky. Pedagogika jako věda v konceptu CŽU. Pedagogické disciplíny. Faktory rozvoje lidského jedince. Výchova jako předmět pedagogické vědy, výchova, sebevýchova, efektivita výchovného procesu, výchovné zásady.
    2. Základní pedagogické pojmy. Cíle a obsah výchovy. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné prostředky.
    3. Osobnost učitele. Vývoj profesní dráhy učitelů. Profesní etika učitele. Osobnost vychovávaného jedince.
    4. Rodina a rodinná výchova. Spolupráce rodiny a školy. Škola a její klima.
    5. Výchova a volný čas - volný čas a mládež; instituce pro volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas.
    6. Pojetí didaktiky sekundární školy. Učivo. Výukové cíle a taxonomie. Didaktické zásady.
    7. Žák. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice. Mimoškolní prostředí. Interakce a komunikace ve výuce. Osobnost učitele a jeho kompetence.
    8. Výukové metody. Organizační formy výuky. Učební úlohy ve výuce. Materiální didaktické prostředky.
    9. Pojetí předmětu teorie výchovy. Vymezení výchovy. Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí. Složky výchovy - Mravní výchova, rozumová výchova, pracovní výchova.
    10. Složky výchovy - estetická, tělesná výchova, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu, globální výchova, mediální výchova. Výchovné možnosti základní a střední školy.
    11. Problematika kázně, příčiny a strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd. Sociálně patologické jevy dětí a mládež a role školy při prevenci a nápravě.
    12. Student s narušenou komunikační schopností na střední škole. Klasifikace poruch řeči, příčiny, projevy, zásady komunikace.
    13. Student se zrakovým postižením na střední škole. Klasifikace zrakového postižení, popis jednotlivých stupňů, užívaných kompenzačních pomůcek. Zásady komunikace.
    14. Student se sluchovým postižením. Klasifikace jednotlivých stupňů sluchového postižení, komunikační systémy pro neslyšící, kompenzační pomůcky.
    15. Student s tělesným postižením na střední škole. Typy a stupně tělesného postižení, kompenzační pomůcky, úprava prostředí pro studenta na vozíku, popis jedné poruchy hybnosti včetně dopadu postižení na způsoby výuky.
    Část psychologická
    1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
    2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
    3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
    4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
    6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
    7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
    8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
    9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
    10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emoci
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UCJNUK93