UBKKDBP020 Cultural Management and Fundraising

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(B)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základy marketingu 1
  • 2. Základy marketingu 2
  • 3. Marketingové komunikace 1
  • 4. Marketingové komunikace 2
  • 5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
  • 6. Principy fundraisingu 1
  • 7. Principy fundraisingu 2
  • 8. Grantový systém ČR a EU 1
  • 9. Grantový systém ČR a EU 2
  • 10. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 11. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 12. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • 13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
  • Povinná literatura:
  • BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
  • HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
  • KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
  • SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
  • REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.
  • Doporučená literatura:
  • BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
  • BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
  • CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
  • ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
  • DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
  • DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
  • DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009.
  • GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
  • HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
  • HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
  • KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací, 2000.
  • LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1996.
  • NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
  • PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
  • POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál, 2006.
  • RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen Kunst. Berlín, 1997.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, seminář.
Assessment methods (in Czech)
Realizace konkrétního fundraisingové projektu. Účast na seminářích (75%).
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2021/UBKKDBP020