UBKKDBP032 Základy divadelní dramaturgie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Pavel Ondruch (přednášející)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Ondruch (cvičící)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Rozvrh
každé sudé pondělí 15:35–17:10 D1; a Pá 2. 4. 11:25–13:00 D1, Pá 7. 5. 11:25–13:00 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKKDBP032/A: každé sudé pondělí 17:15–18:50 D1; a Pá 2. 4. 13:05–16:20 D1, Pá 7. 5. 13:05–16:20 D1, P. Ondruch, H. Zahirović
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.
Výstupy z učení
Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu.
Osnova
  • Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace. 1. Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice. 2. Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla. 3. Analýza vztahu dramatika v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi. 4. Analýza vztahu dramaturga v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi. 5. Analýza vztahu režiséra v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi. 6. Analýza vztahu herce v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi. 7. Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec. 8. Rozvíjení umění číst dramatický text - nahlédnutí do interpretačních principů. 9. Rozvíjení umění číst dramatický text - definice koncepce. 10. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu). 11. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry). 12. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.). 13. Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů). Povinná literatura: CINDLEROVÁ, J. „Bílá nemoc dnes“ (a další stati z daného svazku), in Dramaturgie pro 21. století (sborník ze sympozia). Praha: DAMU, 2014. CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie I. Situace. Praha: AMU, 1999. CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie II. Dramatická postava. Praha: AMU, 2002. KLÍMA, M. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. KRAUS, K. Divadlo ve službách dramatu. Praha: Divadelní ústav, 2001. Doporučená literatura: BROCKETT, O. G. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny – Divadelní ústav, 1999. FISCHER-LICHTE, E. Dejiny drámy. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ZICH, O. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1987.
Výukové metody
přednáška, diskuse, samostatná četba, průběžné úkoly, návštěva doporučených inscenací a projekcí
Metody hodnocení
Účast na seminářích (75 %). Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru. Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu. Následná kritická rozprava. Písemná analýza některého z diskutovaných problémů.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.