UIMOIBP047 Praktikum ze základů informatiky II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Lucie Ciencialová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Mazurek (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Lucie Ciencialová, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UIMOIBP047/A: St 15:35–17:10 B3a, L. Ciencialová, O. Mazurek
Předpoklady
TYP_STUDIA ( B )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvládnout základy používání softwaru pro úpravu a vytváření grafiky, prezentací a multimédií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat hlavní rysy počítačové grafiky;
- vykonat jednoduché úpravy rastrového obrázku;
- vytvořit jenoduchou vektorovou grafiku případně v kombinaci s rastrovou grafikou
- vytvořit prezentaci na dané téma a upravit ji podle zvoleného způsobu prezentování
- rozeznat základní mutlimediální formáty a určit vhodnost jejich použití
Osnova
  • 1. Software pro úpravu a vytváření grafiky - základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití, konverze mezi formáty, úprava fotografií v rastrovém grafickém editoru, otočení, oříznutí, jas, kontrast, úprava histogramu, úprava barevnosti, doostření, lokální úpravy chyb, skvrn, odstranění červených očí, vektorový graficky editor, vytváření vektorového obrázku, zásady správné úpravy grafických dokumentů.
  • 2. Software pro vytváření prezentací - příprava podkladů pro prezentaci, nástroje pro tvorbu prezentací, vytvoření a nastavení prezentace, zásady zpracování počítačové prezentace, export vytvořené prezentace, vytvoření webové stránky exportem z aplikačního programu, provázání dokumentů odkazy.
  • 3. Multimédia - základní pojmy a principy z oblasti multimédií, multimediální formáty souborů, princip digitálního zvuku, obrazu, komprese multimediálních souborů, formáty zvukových souborů, videosouborů, jejich vlastnosti, získávání a přehrávání multimediálních souborů, převody formátů multimediálních souborů.
Literatura
    povinná literatura
  • DAVIS, Harold. Skrytá síla Photoshopu: pokročilé techniky postprodukce digitálních fotografií. Online. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4344-5. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • Adobe Creative Team. Adobe photoshop CS6: Oficiální výukový kurz. Online. ISBN 9788025137369 info
  • Kelby Scott. Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6. Online. ISBN 9788025137932 info
  • PECINOVSKÝ, J. a R. PECINOVSKÝ. Office 2016, průvodce uživatele. Online. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5691-2. [citováno 2024-04-23] info
  • LOWE, Doug. PowerPoint 2016 for dummies. Online. Hoboken, NJ: John Wiley, 2016, [citováno 2024-04-23] info
  • Adobe Creative Team. Adobe Photoshop CS6 Classroom in a Book. Online. Adobe Press, 2012. ISBN 9780321827333. [citováno 2024-04-23] info
  • TŮMA, T. Počítačová grafika a design: Průvodce začínajícího grafika. Online. Brno: Computer Press, 2007, [citováno 2024-04-23] info
  • BŘÍZA, V. PowerPoint 2007. Podrobný průvodce.. Online. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2178-1. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Interaktivní přednášky
Praktikum v počítačové učebně
Metody hodnocení
Povinná účast na cvičeních min. 75 %.
Pro získání zápočtu je potřeba získat více než 50 % bodů z úkolů zadaných v průběhu semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.