FPF:ARTAVTBP57 Možnosti interpretace umělecké - Informace o předmětu
ARTAVTBP57 Možnosti interpretace uměleckého díla
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- St 13:05–13:50 D2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Přednášky budou orientovány spíše teoreticky: budou postupně představeny základní možnosti, jak k literárnímu dílu přistupovat. A to ve třech elementárních skupinách: na úrovni teorie bude poukázáno na to, jaké jsou výhody a nebezpečí akcentace jednoho ze tří členů literární komunikace (autor-dílo-čtenář). V oblasti historické budou přednášky problematizovat především suverenitu, se kterou jaksi samozřejmě členíme literární vývoj tak, jako by šlo o cosi imanentního, nikoli o analýzy vložené do tohoto vývoje ex-post, a to s důrazem na vývoj v posledním století a především v souvislosti s rozpaky, které jsou patrné v historických analýzách „současnosti“ poezie. Na úrovni kritické bude poukázáno na to, jaké kritické typy se dnes v literárním životě prosazují a jak vlastně básnický text interpretují, jaká jsou omezení toho kterého typu. Toto vše bude samozřejmě neustále ozkušováno na praktickém poli – totiž nezmizí ze zřetele otázka, jak se takto nabyté informace mohou zúročit, případně už zúročují ve způsobu práce s básněmi v televizním a obecně audiovizuálním prostředí.
- Osnova
- 1. Kdo co je umění.
- 2. Otázka estetické funkce.
- 3. Dílo jako text.
- 4. Autor a jeho zaměření.
- 5. Dílo jako struktura, dílo jako otevřený systém.
- 6. „Čtenář“ a jeho práva a povinnosti.
- 7. Otázka ceny uměleckého díla.
- 8. Umělecký provoz.
- 9. Literární život a jeho specifika včera a dnes.
- 10. Kritické „čtení“ uměleckých děl.
- 11. Intepretace a použití.
- 12. K otázce nadinterpretace.
- 13. Má interpretace hranice?
- Výukové metody
- přednášky, semináře, analýza, interpretace, diskuse, prezentace, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- ústní, obrazová prezentace (referát, ppt)
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/ARTAVTBP57