ARTAVTNP43 Digitální restaurování obrazové a zvukové složky AV díla II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jaroslav Zajíček (přednášející)
MgA. Jaroslav Zajíček (cvičící)
Garance
MgA. Jaroslav Zajíček
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 5. 4. 8:55–12:10 PrPed, St 6. 4. 8:55–12:10 PrPed, Čt 7. 4. 8:55–12:10 PrPed, Pá 8. 4. 8:55–12:10 PrPed
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTNP43/A: Út 5. 4. 12:15–15:30 PrPed, St 6. 4. 12:15–15:30 PrPed, Čt 7. 4. 12:15–15:30 PrPed, Pá 8. 4. 12:15–15:30 PrPed, J. Zajíček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami používanými při rekonstrukci a restaurování obrazové i zvukové složky kinematografických děl, počínaje filmově archivářským průzkumem (zjišťujícím dostupné zdrojové materiály, jejich kvalitu a vlastnosti, ale také různých verzí filmu), přípravou hmotných substrátů laboratoři (čištění, zhotovování testů apod.), jejich digitalizací až k vlastnímu restaurátorskému procesu kombinujícími tradiční i digitální postupy (včetně dokumentace celého procesu a bezpečné archivace restaurovaných děl pro budoucí využití).
Osnova
  • Druhá část kurzu bude věnována restaurování zvukové složky kinematografického díla (frekvenční a dynamické úpravy vedoucí k nápravě zkreslení, odstranění brumů, šumů a lupanců, sjednocení různých zdrojů zvukových materiálů, eventuelní synchronizace s obrazovým pásem a výsledný mix restaurovaných složek signálu do podoby respektující původní podobu díla).
    Součástí výuky bude také představení etických zásad restaurátorské práce stanovené mezinárodními úmluvami a kodexy, vedoucích k zachování původní podoby audiovizuálního díla, jak ho bylo možné spatřit v době jeho vzniku. S poukazem na neetické postupy spojené s tzv. remasterováním, které věrnost originálu nerespektuje a snaží se ho v mnohých ohledech dodatečně vylepšovat. Velký důraz bude kladen na praktickou část s využitím zázemí digitální laboratoře Kabinetu audiovizuální techniky.
Literatura
    povinná literatura
  • Studijní materiály FIAF. Bologna: L'Immagine Ritrovata. info
  • Studijní materiály FIAT. Paris: Institut National de l'Audiovisuel. info
  • MERRITT, R. Crying in Colour: How Hollywood coped when Technicolour. NFSA Journal 3, 2008. info
  • READ, P., MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. info
  • Code of Ethics. FIAF, 2002. info
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
    doporučená literatura
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF. info
  • HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. Praha: Linde, 2009. info
  • Střih záznamu hudby. Praha: AMU, 2007. info
  • ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003. info
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003. info
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
  • FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996. info
  • HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991. info
  • MORÁVEK, J. Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. SPN: Praha, 1987. info
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.