ARTAVTBP25 Dějiny české kinematografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každou lichou středu 10:35–12:10 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP25/A: každou lichou středu 12:15–13:50 D1, M. Novosad
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s dějinami českého filmu od počátků až do současnosti. Výklad bude sledovat jednotlivé základní periody vývoje dějin kinematografie a poskytne studentům rámcový obraz vývoje celého oboru v českých zemích. V průběhu výuky se studenti seznámí s jednotlivými významnými obdobími, ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a jejich díly, a to s důrazem na zařazení do společensko-kulturního kontextu, který kinematografii do značné míry determinuje.
Osnova
  • 1. Periodizace dějin české kinematografie (historické mezníky, typologie filmové tvorby a základní vývojové tendence).
  • 2. Vývoj české kinematografie do nástupu zvukového filmu.
  • 3. Nástup zvukového filmu 30. let. Rozvoj uměleckého filmu a režisérské osobnosti, česká filmová avantgarda.
  • 4. Konstituování kinematografie jako instituce, počátky a rozvoj národního filmového průmyslu (Barrandov versus Zlín). Filmové žánry a osobnosti v 30. letech a za protektorátu.
  • 5. Znárodnění české kinematografie a vývoj filmu v letech 1945-1948. Česká kinematografie v době stalinismu (1948-1956). První poválečná generace tvůrců (Václav Krška, Jiří Weiss, Jiří Krejčík, Alfréd Radok).
  • 6. Oživení kinematografie po roce 1956. Druhá poválečná generace tvůrců (Ján Kadár a Elmar Klos, Karel Kachyňa, Vojtěch Jasný, František Vláčil, Ladislav Helge).
  • 7. 60. léta a nástup generace české nové vlny (Věra Chytilová, Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Menzel, Jan Němec, Pavel Juráček, Evald Schorm, Juraj Herz, Jaromil Jireš...).
  • 8. 60. léta: tvůrci mimo novou vlnu. Žánry českého hraného filmu 60. let.
  • 9. Kinematografie v období tzv. normalizace (1970-1989). Únikové normalizační žánry.
  • 10. Český film v exilu.
  • 11. Kinematografie v období transformace pro roce 1989: žánrová struktura a stylové tendence, nástup nových generací. 12. Osobnosti českého dokumentárního filmu.
  • 13. Osobnosti českého animovaného filmu.
Literatura
    povinná literatura
  • LIEHM, A. J.:. Ostře sledované filmy. Praha: NFA 2001. info
  • ČULÍK, J. Jací jsme: česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007.
  • LUKEŠ, J. Diagnózy času, český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart, 2013.
  • HULÍK, Š. Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia, 2011.
  • VORÁČ, J. Český film v exilu. Brno: Host, 2004.
  • ŽALMAN, J. Umlčený film. Praha: NFA, 1993.
  • LUKEŠ, J. Orgie střídmosti. Praha: NFA, 1993.
  • PŘÁDNÁ, S. – ŠKAPOVÁ, Z. – CIESLAR, J. Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Praha: Pražská scéna 2002.
  • PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000.
  • SEDLÁČEK, J. Rozmarná léta českého filmu: 1989–1998. Praha: Česká televize, 2012.
  • HAMES, P. Československá nová vlna. Praha: Levné KMa, 2008. info
  • HALADA, A. Český film devadesátých let. Praha, 1997. info
Výukové metody
teoretická příprava, projekce, analýza
Metody hodnocení
písemný test, písemná analýza vybraného díla
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2024, léto 2025.