HKDRPBP041 Terénní praktikum se zaměřením na kulturní dědictví příhraničních regionů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/2/0. + 2 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Koudelová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Kouřilová (cvičící)
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Zezula (cvičící)
Garance
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPBP041/A: Čt 14:45–16:20 M5, J. Koudelová, M. Kouřilová, M. Tymonová, M. Zezula
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti o kulturních dějinách a dědictví v rovině praktické a organizační. Představuje vybraná témata, kulturně-historické události a destinace česko-polského/-rakouského/-německého/-slovenského příhraniční, resp. události a destinace s mezinárodním kontextem, prezentované paměťovými institucemi (muzei, skanzeny, instalovanými objekty), veřejnými a privátními subjekty (kulturní a volnočasová zařízení ad.) doma či v zahraničí, případně na obou stranách hranice. Umožňuje tak poznání a komparaci odlišných pojetí prezentace, technického zajištění, průvodcovské praxe, resp. odlišné interpretace v závislosti na historické zkušenosti. Vede k samostatnému uvažování studentů a vlastní interpretaci, zúročeným v návrhu alternativního projektu/programu prezentace, animace a interpretace zvolených kulturně historických témat. Předmět je organizován ve spolupráci s odbornými zařízeními se zaměřením na aktivity spojené s prezentací a edukací kulturního dědictví doma a v příhraničních oblastech. Studenti se mohou zapojit do běžících projektových aktivit. Příklady tematického zaměření praktik: Broumovsko a Czeski kątek; Hradec nad Moravicí a Racibórz; Městské rezervace v Podyjí/Waldviertl.
Osnova
  • 1. Úvod, metody, literatura, informační zdroje.
  • 2. Regiony a příhraničí, euroregiony a jejich role při prezentaci kulturního dědictví.
  • 3. Typologie institucí s programy zaměřenými na prezentaci kulturního dědictví; shody a rozdíly v mezinárodním kontextu.
  • 4. – 6. Příkladové prezentace institucí v česko- německém/rakouském/polském/slovenském příhraničí s výraznými programy/akcemi zaměřenými na prezentaci, animaci a edukaci kulturních dějin/dědictví.
  • 7. – 10. Příprava individuálního projektu/programu.
  • 11. Rozbor, skupinová obhajoba a hodnocení individuálního projektu.
  • 12. – 13. Příprava a realizace praktika – návštěvy/exkurze do instituce se zaměřením na prezentaci kulturního dědictví v příhraničí (2 dny).
Literatura
    doporučená literatura
  • Euroregion Silesia. Překračujeme hranice. Opava 2008.
  • Forum Muzeów Domowych, 1-2. Wrocław 2012-2014.
  • Matuško, A. – Dokoupil, J. – Preis, J. – Rousová, M. – Kaňka, L. Euroregion Šumava. Praha 2012.
  • Palatková, M. Prolínání destinací a destinační partnerství. Praha, 2007. info
  • Východská, H. Vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň 2015.
  • Euroregion Glacensis. Časopis.
  • Příkladové instituce
  • Muzeum Těšínska (ČR); Muzeum Śląska Cieszyńskiego (PR)
  • Muzeum Slezský venkov Holasovice (ČR); Farska Stodoła Biedrzychowice (PR)
  • Historický park Bärnau (SRN); Tachov (ČR)
  • Jablunkovské šance – možnosti prezentace v ČR, SR.
  • Muzea a sbírky sdružené v Sieci Muzeów Domowowych (PL, ČR)
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Návrh projektu/produktu; docházka na semináře (75%), povinná účast na praktiku v terénu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.